Skyldigheter för dig som är hyresgäst

För att boendet ska bli trivsamt för alla är det viktigt att som hyresgäst känna till sina skyldigheter.

Betala hyran i tid

Betala hyran i förskott varje månad, senast den sista i månaden. Hyran för mars betalar du i slutet av februari och så vidare. Om hyran inte kommit in i tid skickas ett inkassokrav. Om hyran ändå inte betalas skickas ärendet till kronofogden, vilket kan leda till betalningsanmärkning och i värsta fall till avhysning.

Du kan också bli uppsagd om hyrorna betalas för sent vid upprepade tillfällen. Får du tillfälliga problem med att betala hyran, är det viktigt att du hör av dig till oss direkt.

Underhåll lägenheten väl

Felanmälan

Du är skyldig att anmäla alla fel och brister som uppstår i lägenheten. Om du inte anmäler större fel som uppstår kan du bli ersättningsskyldig. Du har naturligtvis rätt att få saker lagade om de går sönder och är en del av lägenhetens utrustning. Kontakta Kundservice med en felanmälan i tid på tel: 45 30 00 så att skadan inte förvärras.

Hemförsäkring

Se till att du har en gällande hemförsäkring under tiden du bor hos oss. Den kan ge ett bra skydd om du skulle råka ut för skador på din egendom, stöld eller brand.

Brandvarnare

För din och dina grannars säkerhet finns en eller flera brandvarnare monterade i din lägenhet med så kallade 10-års batterier. Tänk på att kontrollera batterifunktionen och byta batteri vid behov. Bruksanvisning för handhavande och skötsel finns i din lägenhet. Om det är fel på brandvarnaren ska du anmäla detta till Kundtjänst.

Måla och tapetsera

Du kan måla och tapetsera själv men kontakta din hyresvärd innan du börjar. Renoveringen ska göras på ett snyggt och fackmässig sätt. Det får inte vara extrema färger eller mönster. Fråga oss om du är osäker. Om ditt arbete inte anses fackmässigt utfört kan du bli ersättningsskyldig vid utflyttningen.

Sidan uppdaterades den 13 januari 2023