Beslut på kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott

Vid dagens arbetsutskott för kultur-och fritidsnämnden togs sju ärenden upp, bland annat upphandlingen av högtalarsystem till Kulturens hus, meröppna bibliotek och uppdrag om en kultur-och fritidsplan.

I december beslutade kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott att tilldela Luleåfirman Skylite AB kontrakt på nytt mixerbord samt nytt högtalarsystem till Kulturens hus. Kontraktet om högtalarsystemet överklagades så nu har den upphandlingen setts över. Vid dagens möte tog arbetsutskottet ett nytt tilldelningsbeslut och även nu blev det Skylite som får kontraktet.

Arbetsutskottet sa även ja till meröppna bibliotek, något som sedan beslutas i nämnden den 22 januari. Aktuella bibliotek är Hertsön, Björkskatan, Gammelstad, Råneå och Porsön. Målet är meröppet alla dagar på året mellan klockan 06.00-22.00, då låntagare kan gå in i biblioteken med en tagg.

Tanken är att införa meröppet på några bibliotek under våren 2020, men att börja med några timmar för att testa system och rutiner.

Vidare föreslås även kultur-och fritidsförvaltningen få uppdrag att ta fram en gemensam kultur-och fritidsplan. Detta ska göras under 2020 med beslut 2021.

Kontakt: Emmeli Nybom (s), ordförande kultur-och fritidsnämnden Luleå kommun, telefon: 072-503 33 05

Sidan uppdaterades den 4 mars 2021