Ärenden till kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott 16 september

E-förslag gällande utegym på Bergnäset, verksamhetsbidrag till Ebeneser och bidrag till gymnastikutrustning är tre av de ärenden som tas upp i kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott nästa vecka.

E-förslaget handlar om att kommunen ska anlägga ett utegym vid Trolltjärn, Bergnäset. Kultur- och fritidsförvaltningen tycker att det är ett bra förslag men i dagsläget saknas investeringsmedel. Förvaltningen vill därför få uppdraget att utreda frågan och ta fram underlag för en eventuell framtida investering.

Vidare söker Ebeneser verksamhetsbidrag för andra halvan av 2020. Förslaget från förvaltningen är ett bidrag på 225 000 kronor. Inför 2021 kommer kulturföreningen Ebeneser sedan ansöka om årsbidrag och Luleå kommun kliver med det av som verksamhetsägare för Kulturcentrum Ebeneser.

Även Lulegymnasterna söker bidrag. De vill köpa gymnastikutrustning till VoltArenan för att möta behovet hos alla de barn som står i kö för att börja gymnastik. Förslaget från kultur-och fritidsförvaltningen är att föreningen får 300 000 kronor till projektet. Pengarna ska dock inte tas från föreningsbidragspotten utan omfördelas från andra medel i förvaltningen.

Ärendena ska upp i kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott den 16 september och sedan kultur-och fritidsnämnden den 30 september.

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 0920-45 39 86

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2021