Jubileumspotten öppnar för ansökningar

På måndag öppnar ansökningarna till Luleå kommuns jubileumspott, pengar som ska engagera föreningar och organisationer i firandet av Luleå 400 år. Totalt är det 750 000 kronor som ska fördelas till publika arrangemang runt om i kommunen.

Nästa år fyller Luleå 400 år och en del i firandet är jubileumspotten. Nu öppnar första ansökningsperioden som sträcker sig från 14 september till 31 oktober.

– Som mest kan man få upp till 50 000 kronor för en publik aktivitet som på något sätt bidrar till Luleås 400-årsfirande. Vi hoppas på att få in ansökningar för hela året och från hela Luleå, säger Sara Pietikäinen, kulturutvecklare Luleå kommun.

Två ansökningsperioder

Föreningar och organisationer kan söka för att skapa kultur- och fritidsarrangemang, aktiviteter eller andra upplevelser under 2021.

Ansökningen görs via kommunens förenings-och bidragssystem. Länk till annan webbplats.

Detta gäller i korthet för jubileumspotten:

• Bara föreningar eller organisationer kan söka.
  • Arrangemanget ska vara öppet för allmänheten och ske någonstans i Luleå kommun under 2021.
  • Det finns en liten och en stor pott att söka från. Den lilla potten är upp till 20 000 kr och den stora potten är upp till 50 000 kr.
  • Första perioden, mellan 14 september och 31 oktober, kan både den stora och den lilla potten sökas.
  • Nästa ansökningsperiod är 11 januari till 28 februari 2021. Då kan enbart den lilla potten sökas.
  • Eftersom ingen vet hur coronaläget är nästa år ska en riskbedömning göras av den arrangerande föreningen, om evenemanget planeras i kommunens lokaler eller arenor. Mer info om det i ansökningsförfarandet.
  • På kommunens webb kan man läsa mer om kriterierna för jubileumspotten. Länk till annan webbplats.

Kontakt: Sara Pietikäinen, kulturutvecklare Luleå kommun, 072-571 35 82

Sidan uppdaterades den 4 mars 2021