Luleå är medelbra på hållbarhet

I en första öppen jämförelse om kommunernas arbete med de globala hållbarhetsmålen får Luleå ett spretigt resultat. Luleå är jämförelsevis bra på bredband och jämställdhet, men industrins utsläpp av växthusgaser är ett sänke.

Sveriges Kommuner och Regioner har tagit fram en första öppen jämförelse av Agenda 2030, de globala hållbarhetsmålen. Kommunerna delas in i tre grupper: de 25 % med bäst värde, de 25 % med sämst värde och de 50 % som befinner sig i mitten.

För två av målen (jämställdhet och hållbar industri, avseende tillgång till bredband) ligger Luleå i gruppen med bäst resultat. För två av målen (hållbar energi för alla och bekämpa klimatförändringarna) ligger Luleå i gruppen med sämst resultat, vilket beror på att stålindustrin räknas in, både vad gäller utsläpp och energiproduktion. För övriga hållbarhetsmål ligger Luleå kommun bland de mittersta femtio procenten. Öppna jämförelser visar inte om hållbarhetsmålen kommer att uppnås eller ej.

Luleå har valt att arbeta med de globala målen via nio egna övergripande hållbarhetsmål. I våra egna årliga uppföljningar kan du se bedömningar av om målen kommer att uppnås.

Agenda 2030 och de övergripande målen beskriver en önskad framtid. Öppna jämförelser försöker mäta framtiden.

– Det går inte att mäta fram en förändring. Vi behöver i stället sätta frågan i centrum, hur ska vi nå en hållbar utveckling? Då måste vi titta bortom de system vi har idag. Vissa system behöver tas bort och andra förändras. Vi behöver se att alla problem som vi försöker lösa har många olika aspekter som behöver hanteras samtidigt, säger Fredrik Hansson, vice ordförande i kommunstyrelsen.

Kontaktpersoner:

Barbro Müller, samhällsutvecklingsenheten, Luleå kommun, barbro.muller@lulea.se telefon 0705294454

Lena Bengtén, planering & analys, Luleå kommun, lena.bengten@lulea.se telefon 0727233085

Länkar:

Öppna jämförelser om Agenda 2030. Länk till annan webbplats.

Luleå kommuns uppföljning av hållbarhetsmålen.

Om Öppna jämförelser:

För att förstå SKR:s Öppna jämförelser kan man tänka sig att vi jämför vem som konditionstränar oftast av tre personer: Maria, Ammar och Kim. Maria tränar en gång per år, Ammar två gånger per år och Kim tre gånger per år. Då är Kim bäst, Ammar är i mitten och Maria är sämst. Men egentligen tränar ju alla tre alldeles för sällan.

Sidan uppdaterades den 4 mars 2021