Ytterligare stöd till Luleås kultur-och fritidsliv

I dag klubbades ett nytt stödpaket till de i Luleås kultur-och fritidsliv som drabbats av restriktionerna under coronapandemin. Pengarna, 1,3 miljoner, kommer från den planerade sensommarfestivalen som ställdes in på grund av viruset.

Redan tidigare har Luleå kommun gått ut med flera stödåtgärder* för att säkerställa att det finns kvar ett kultur-och fritidsliv även efter corona, och nu kommer nästa.

– Målet är att vi ska ha samma föreningsliv efter pandemin som före. Därför vill vi inte ge generellt stöd med lite medel till alla, utan riktat stöd till de föreningar som har det tuffast, säger Emmeli Nybom, ordförande kultur-och fritidsnämnden.

Förutom pengarna från den uteblivna sensommarfestivalen föreslår kultur-och fritidsnämnden kommunfullmäktige att 2,5 miljoner kronor ska reserveras ur kommunens coronapott för ytterligare stöd till kultur-och fritidslivet i Luleå.

Barn och unga prio

Kultur-och fritidsaktörer kommer kunna söka det senaste stödet mellan 26 oktober och 20 november, med utbetalning under december. Föreningarna ska bland annat redovisa sin omsättning 2020 jämfört med tidigare år. Eftersom potten är begränsad kommer målgruppen barn och unga att prioriteras.

Ansökan görs digitalt genom kommunens bidrag-och föreningssystem Interbook Go.

* Tidigare stödåtgärder till kultur-och fritidslivet i Luleå

• Lokalt aktivitetsstöd. Föreningar får ett snitt av hur mycket de fick 2018 och 2019 även om de har haft mindre aktiviteter 2020.
  • Kulturbidrag. Redan beviljade och rekvirerade bidrag inte kommer att återkrävas även om aktiviteter inte genomförs.
  • Budo- och kulturverksamhet för personer med funktionsnedsättning. Bidrag kommer inte återkrävas även om man inte bedriver verksamhet.
  • Summercamp 2020. Luleå Handikappidrottsförenings bidrag för genomförande av Summercamp 2020 ska utbetalas trots att föreningen inte kan bedriva sommarverksamhet.
  • Fotbollsskolor 2020. Arrangerande föreningar får medel för fotbollsskolor även om de inte genomförs eller genomförs på annat sätt än tidigare år.
  • Luleå handikappförening. Föreningens bidrag för verksamhetsåret 2020 ska inte återkrävas trots att föreningen inte bedriver verksamhet.

Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-503 33 05
Jan-Peter Kostet (S), vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 070-586 93 73
Viktor Hedqvist (M), andre vice ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-250 62 55

Sidan uppdaterades den 4 mars 2021