Ärenden inför kommunstyrelsens arbetsutskott 30 augusti

Kommunstyrelsens arbetsutskott behandlar på sitt kommande sammanträde den 30 augusti 8 ärenden. Utskottet ska bland annat ta ställning till ett förslag om reviderad översiktsplan 2021 samt ett tilläggsavtal mellan Luleå kommun och Luleå lokaltrafik AB. Dessutom föreslås en rabatt på lokala bussresor för fler studentkategorier i Luleå.

Antagande av Program till Vision Luleå 2050 (översiktsplan 2021)

Uppdraget att revidera kommunens översiktsplan gavs av kommunfullmäktige i maj 2017. Ett första förslag till reviderad översiktsplan presenterades i juni 2018. Därefter har förslaget reviderats och kompletterats. En första granskning av planförslaget skedde under hösten 2019. Många synpunkter inkom under granskningsskedet, vilket ledde till ytterligare revideringar av planförslaget och beslut om en ny granskning. En ny granskningsutställning har skett under perioden 16 april till 16 juni 2021.

Nu finns en reviderad version av översiktsplanen, som kommunstaben vill att utskottet ska ta ställning till. Därefter ska ärendet om ny översiktsplan 2021, Program till Vision Luleå 2050, vidare till kommunfullmäktige för beslut.

Luleå Lokaltrafik AB - tilläggsavtal för år 2022 och plan för åren 2023-2024

En attraktiv kollektivtrafik är en viktig pusselbit i en kommun. En väl fungerande kollektivtrafik gör det enklare för dess invånare att leva, bo och verka i kommunen. I tjänstekontraktet med Luleå lokaltrafik AB (LLT) finns en tudelad grundfinansiering utifrån trafikuppdrag och huvudmannauppdrag. LLT föreslår ett tilläggsavtal som innebär att ytterligare medel tillförs bolaget för att utveckla verksamheten. Bolaget vill under 2022 ha en utökad budget från kommunen med 5,3 mkr, exklusive indexuppräkning. Kommunstabens bedömning är att LLT i huvudsak ska ges möjlighet att utveckla sin verksamhet enligt förslaget. Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslås ställa sig bakom förslaget, att öka LLT:s budget genom ett tilläggsavtal för 2022 med 5 350 000 kr.

Förslag om att ge fler studenter rabatt på resor med LLT - Luleå Lokaltrafik AB

I dag erbjuds studenter som studerar vid Luleå tekniska universitet en särskild studentrabatt för resor med lokaltrafiken. Andra studenter som läser på exempelvis folkhögskola eller utbildar sig inom vuxenutbildningen omfattas inte av rabatten. Förslaget är att alla som studerar på eftergymnasial nivå ska få möjlighet att resa till ett rabatterat pris, och att rabatten ska vara samma som den som för kategorin ungdom. Kommunstyrelsens arbetsutskott föreslås ställa sig bakom förslaget, att förändra utformningen av studentrabatt i lokaltrafiken i Luleå.

Bland övriga ärenden:

• Förslag att fastställa ägardirektiv för Luleå kommunföretag AB:s dotterbolag. Inga större förändringar görs i direktiven till 2021.
  • Förslag att godkänna aktieägaravtal för Luleå Science Park AB. Luleå kommun är delägare i Luleå Science Park AB sedan 2018. Aktieägaravtalet reglerar ägarnas samarbete i det gemensamt ägda bolaget.

Se föredragningslista Länk till annan webbplats.

Kontaktperson:

Carina Sammeli (S), kommunstyrelsens ordförande, 073-051 87 92