Miljoner till starthjälp för föreningslivet

Nu är det dags att kicka igång Luleås föreningsliv igen efter corona. Många föreningar har tappat medlemmar och i dag klubbade kultur-och fritidsnämnden fyra miljoner kronor till återstartsstöd.

Under pandemin har många föreningar drabbats både ekonomiskt och i form av medlemstapp. För att få upp föreningslivet på banan igen finns det från i morgon fyra miljoner kronor att söka ifrån.

Föreningar kan få bidrag för att exempelvis ordna evenemang, rekrytera medlemmar, ha interna utbildningar eller andra projekt och aktiviteter.

– Det är mycket angeläget att vi ger föreningslivet förutsättningar att komma på fötter igen, säger Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden Luleå kommun.

Beslutet om återstartsstödet togs i dag av en enig kultur-och fritidsnämnd.

En månads ansökningstid

Luleå kommuns återstartsstöd kan sökas av alla ideella föreningar i Luleå. Ansökningstiden är mellan 21 oktober och 21 november, med utbetalning under december. Förutom återstartsstödet finns en del av de fyra miljonerna sökbara för föreningar som haft en ekonomiskt negativ påverkan under 2021.

Stödet söks genom Interbook GO, mer information hittas här på webben.

Emmeli Nybom (S), ordförande kultur-och fritidsnämnden, 072-503 33 05

Sidan uppdaterades den 18 november 2021