Anställda kan vinna 5 000 kronor om de hittar sommarvikarier

Luleå kommun saknar fortfarande flera sommarvikarier och tar nu ett nytt grepp i jakten på sommarjobbare. Alla anställda uppmanas att tipsa familj och vänner att söka kommunens sommarjobb. Som tack för hjälpen kan medarbetarna vinna en extra lön på 5 000 kronor.

Det är främst inom vård, stöd och omsorg som det är svårt att hitta sommarjobbare. Där behöver Luleå kommun totalt 600 vikarier i sommar, bland annat inom hemtjänsten och på vård- och omsorgsboenden. Flera av dessa tjänster är ännu inte tillsatta.

– Vi marknadsför våra sommarjobb för fullt genom olika kanaler och aktiviteter, men precis som många andra kommuner har vi märkt att det är en större utmaning att fylla platserna i år. Så därför tänkte vi prova ett nytt grepp där vi tar hjälp av våra 7 000 medarbetare. Att be dem fundera ett varv extra om de känner någon i sitt nätverk att tipsa om kommunens viktiga sommarjobb, säger personalchef Jenny Nilsson.

Om det leder till en intervju så är tipsaren med i utlottningen av en extra löneutbetalning på 5 000 kronor. Tipsen lämnas in på kommunens intranät.

– Nu hoppas vi att alla medarbetare tillsammans hjälps åt i jakten på sommarjobbare så att ordinarie personal kan vara ledig och vi kan fortsätta hålla en hög samhällsservice även under sommaren. Att dessutom få chansen till några extra tusenlappar på junilönen hoppas vi kan vara ytterligare en morot, säger Jenny Nilsson.

Utöver vård, stöd och omsorg så har kommunen även behov av sommarjobbare till parker och grönytor, utomhuspooler, friluftsmuseet Hägnan och turistcenter.

Kontaktperson:
Jenny Nilsson, personalchef, 0920-45 37 43