Pressinbjudan till länsövergripande kompetensträff om hedersrelaterat våld och förtryck

Tid: Torsdag 26 januari, kl. 11.30-12:00

Plats: Elite Stadshotell på Storgatan 15, Luleå

Kontaktperson: Malin Edin, projektledare för Una Norrbotten, 073-098 96 57

Information till media
Avsätt gärna tid för enskilda intervjuer efter pressträffen.

Una Norrbotten och Länsstyrelsen Norrbotten bjuder in till pressträff på Elite Stadshotell i Luleå, i samband med Una Norrbottens kompetensträff. På plats finns kompetensteamet som består av yrkesverksamma från många av länets kommuner, representanter från flyktingmottagningar, skolpersonal och Kvinno- och tjejjoursrörelsen. Vi kommer presentera verksamhetens statistik och representanter från kompetensteamet kommer finnas tillgängliga för frågor om hedersrelaterat våld och förtryck i Norrbotten.

Om Una Norrbotten & hedersrelaterat våld och förtryck

Hedersrelaterat våld och förtryck är ett högaktuellt ämne och ett utbrett problem i Norrbotten. Trots detta uppmärksammas inte problematiken tillräckligt. Una Norrbotten fyller en viktig funktion i länet genom att uppmärksamma och aktivt motverka våld och förtryck. Detta gör vi genom kompetenshöjande dialog med yrkesverksamma och civilsamhället, bland annat genom återkommande konsultationer och digitala utbildningar.

Una Norrbotten är ett regionalt kompetensteam mot våld och hedersrelaterat förtryck. Kompetensteamet träffas regelbundet för att diskutera frågor som rör de utsatta. Personerna som sitter med i kompetensteamet har erfarenhet av att möta personer utsatta för olika former av våld och förtryck inom sitt yrke.

Läs mer om Una Norrbotten på www.samverkanmotvald.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.