Hanna Ferm, A36, STOR och Zikai till LÅ Vibe Gültzauudden

Andra omgången LÅ Vibe bjuder på: Hanna Ferm, A36, STOR och Zikai när festivalen kommer till Gültzauudden den 12 augusti.

Luleås nya ambulerande gratisfestival LÅ Vibe gör nedslag på Hertsön, Gültzauudden och i Råneå under tre sommarkvällar. Först ut var Hertsön i maj och nu är artisterna för Udden klara!

Hanna Ferm Länk till annan webbplats. intog sin plats på pophimlen 2021 och debutsingeln på svenska ”För Evigt” blev den mest spelade låten på radio, intog första platsen på svensktoppen (före ABBA) och behöll den flera veckor i rad. Under 2022 kom ”Välkommen Åter” tillsammans med artisten Junie. En låt som blev en riktig sommarplåga och när årets summerades var den en av de mest spelade, både i radio och på spellistorna. 2023 inledde Hanna med singeln ”Vet hon om?” och nu gör hon sitt andra Luleåbesök för året.

A36 Länk till annan webbplats. slog igenom med debutsingeln ”Alien” för två år sedan. Därefter släppte han låtarna ”Ale Ale”, ”Ego”, ”Tamaka” och ”Samma Gamla Vanliga”. Den sistnämnda blev en enorm hit och har i dagsläget över 55 miljoner streams på Spotify. Trots att han är en nykomling i branschen har A36 blivit ett av de senaste namnen att sätta Göteborg på hiphop-kartan. I fjol var A36 nominerad i tre Grammis kategorier, Årets HipHop, Årets låt och Årets nykomling, vilket han kammade hem det sistnämnda priset.

STOR Länk till annan webbplats.. När det kommer till ikoner inom svensk hiphop går det inte att se förbi STOR. Sex år efter det kritikerhyllade albumet ”Under broarna” släppte STOR i våras uppföljaren ”Över broarna”. Han säger själv att det är ett ljusare album, en motvikt till ”Under broarnas” mörker. På grammisgalan 2023 fick vi ett smakprov på den världen albumet föddes i. Med 30 andinska dansare och sina två vänner, shamanerna Raul och Benito Apasa, tog han både TV-tittarna och åskådarna på plats med storm. Albumet har fokusspåret ”Stora Blå” ft. Thomas Stenström och Ison & Fille.

Zikai Länk till annan webbplats. har, vid endast 22 års ålder, hunnit bli utnämnd till Framtidens Artist av P3, släppt sin debut-EP och jobbat med några av branschens största namn. Zikai skriver låtar både till sig själv och andra artister. Hennes blandning av R&B, soul och pop med ett unikt melodispråk och ärliga texter gör Zikai till en av Sveriges mest intressanta låtskrivare och artister just nu. I somras framförde hon sin musik för miljonpublik i SVT:s Allsång på skansen och TV4 Nyhetsmorgon, blev nominerad till ”Årets Rookie” på Denniz Pop Awards.

Artister till finalen i Råneå presenteras på LÅ Vibes webb Länk till annan webbplats. och insta Länk till annan webbplats. närmare festivaldatumet.

LÅ Vibe arrangeras av Luleå kommun och är en helt drogfri festival.

Kontakt: Örjan Esensjö, projektledare LÅ Vibe, Luleå kommun, 070-529 49 54

Sidan uppdaterades den 1 augusti 2023