Bok & Bild presenterar: Drakar och dragqueens, Knutte Wester, Mian Lodalen och Elias Ericson

Nu släpper konst-och litteraturfestivalen Bok & Bild sina första akter: Det blir sagoläsning med Bland drakar och dragqueens, filmsnack med Knutte Wester, samtal med Mian Lodalen samt kreativ workshop med serietecknaren Elias Ericson.

– Vi är så stolta över de här akterna och väldigt glada över att börja släppa våra artister, konstnärer och författare. Det är många fler som kommer presenteras här under sensommar och höst, säger Sara Diamant och Mimmi Granberg, projektledare Bok & Bild.

Med ”Förändringens makt” som en röd tråd genom bokningarna väntas fler spännande namn till biennalen. Den 21 oktober kommer följande akter till Kulturens hus:

Sagor med Björta

Det blir sagostund på Stadsbiblioteket med dragshowartistern Björta när Bland drakar och dragqueens kommer till Luleå.

”Varje sagostund är en färgsprakande konfettibomb där dragshowens glamour möter sagornas värld. Det blir ett unikt möte som lockar till läsande och visar att alla människor får vara som de vill”, skriver artisterna om sin show.

Artisterna i Bland drakar och dragqueens är professionella skådespelare från Sveriges största teaterscener samt utbildade lärare och pedagoger. Bland drakar och dragqueens har vunnit Pelle Svanslös Våga vara snäll-pris, lyfts fram som Läsande Förebilder av Bonnierförlagen, Läsrörelsen och Berättarministeriet.

Film och konstnärskap på scenen

Knutte Wester berättar om, och visar filmklipp från, tre olika filmprojekt - Horungen, You can’t show my face och hans nu pågående projekt. Knutte Wester, född 1977 i Eskilstuna, bosatt i Umeå, är konstnär och filmare med ett socialt engagemang och där frågor om oss och vårt samhälle lyser igenom i allt han gör. I dialog med andra människor skapas verk som skildrar den lilla människans utsatthet och vi hör röster om missförhållanden, maktmissbruk och orättvisor i dagens samhälle.

Samtal med Mian Lodalen

Författaren, journalisten och krönikören Mian Lodalen kommer till Bok & Bild för ett samtal på scenen. Hon har skrivit ett tjugotal romaner, barnböcker och faktaböcker varav romanen Lisa och Lilly fick pris som årets bok 2021. Mian fick motta årets hederspris på QX Gaygala 2023, och året innan sommarpratade hon i P1 för andra gången. Samtalet leds av Joakim Isaksson Markström, ordförande för RFSL Luleå och norra Norrbottens län.

Teckna med Elias

Det blir också Regnbågscafé där serietecknaren Elias Ericson håller en kreativ workshop. Hans illustrationer och serier berör ofta HBTQ, feminism och psykisk hälsa. Den senaste serieromanen Diana & Charlie handlar om två unga transpersoners försök att förstå sig på vänskap, kärlek och sig själva. Under workshopen finns Elias på plats och stöttar deltagarna att teckna sina känslor. Regnbågscaféet är ett samarrangemang med RFSL Luleå och norra Norrbottens län.

Sara Diamant, projektledare Bok & Bild Luleå kommun, 070-618 40 64
Mimmi Granberg, projektledare Bok & Bild Luleå kommun 073-043 23 96