Invigning Porsön

Pressinbjudan Invigning Porsö centrum och Porsö strand

Lördag 26 augusti inviger vi nya Porsö centrum och Porsö strand. Evenemanget med massor av olika aktiviteter för alla åldrar pågår mellan 13.00-17.00.

För de som vill vara i rörelse tidigare än så öppnar Bagarstugan 10.00 och Bibliotekets aktiviteter startar 11.30. Invigningen hålls 13.00.

• Lördag 26 augusti 13.00 Invigning
  • Projektledare och entreprenörer på plats 13.30 – 15.00
  • Skulpturvandring med konstnär Linn Lindström startar 13.30
  • Invigning Porsöns nya lekmodul vid kyrkan 13.00

Tal
  • 13.00 Invigning. Tal av bland andra kommunalråd Fredrik Hansson, Stadsbyggnadsnämndens ordförande Ulrika Lundberg och Kent Ögren, ordförande Lulebo AB.

Deltar vid invigningen gör även representanter från Nederluleå församling-Porsökyrkan/Svenska Kyrkan, lärare och elever årskurs 5 Porsöskolan, Porsöns Bibliotek, Kicki Blomqvist, ordförande i 90 års firande Lira BK, entreprenörer, projektledare samt konstnär Linn Lindström.

• Glädje & kärlek när sånggruppen LUST från Luleå sjunger körsång ca 30
  • The Trawesties pop, rock, punk & folkmusik 30
  • Järnfabriken Rock & Progg från Porsön/Luleå 16.00

Deltagare

Deltar gör projektgruppen med Lulebo, Svenska Kyrkan-Nederluleå församling/Porsökyrkan, 90-års jubilerande Lira BK och Luleå kommun. Studieförbundet Vuxenskolan, Luleå Makerspace, Studiefrämjandet, Röda Korset, Rädda Barnen, Porsöns Bibliotek, PRO, Konstnär Linn Lindström, STIL Sportcenter, elever och lärare från årskurs 6 Porsöskolan, barn och ungdomar från Lira BK, Områdesgruppen Porsön - Björkskatan, Nordic Wellness Luleå, Nykterhetsrörelsens bildningsverksamhet - NBV, Luleå Hockey, BC Luleå (herrar), Luleå basket(damer), Kulturservice och Lillan.

På plats finns även samverkanspartners i ombyggnationen, Designat Ljus Europa AB, NCC, NYAB, Bravida och KOMPAN.

Sidan uppdaterades den 23 augusti 2023