Musiker sökes till Luleå Live

Den 27-28 oktober fylls Luleå med musik under Luleå Live och nu efterlyser kommunen artister till de tolv scenerna. – I fjol hade vi 42 olika artister, primärt lokala och regionala musiker, säger Robin Lindquist, projektledare Luleå Live.

När Luleå Live bokar sina artister sker det dels genom direktkontakt med bokningsbolag och dels genom kontakter från musikerna själva. Nu har intresseanmälningarna öppnat för 2023.

– Vi är ute efter avskalade akter som passar mindre scener. Pop, rock, singer/songwriter och även jazz brukar funka fint, säger Robin Lindquist.

”Lokal och regional tonvikt”

Luleå Live går under två dagar på centrums restauranger, caféer och hotell. Festivalen kom till 2021 för att kickstarta kultur-och näringsliv efter coronapandemin, men konceptet blev så populärt att kommunen nu är inne på tredje året av Luleå Live.

– Vi vill göra något för Luleåborna med tonvikt på lokal och regional musik med kortare spelningar så att man kan mingla runt till flera scener, säger Robin Lindquist.

Intresseanmälan öppen

Musiker som vill intresseanmäla sig gör det via denna länk. Länk till annan webbplats. Anmälningarna behandlas löpande och det finns inget stoppdatum. I första hand bokas artister som framför egen musik, inte covers eller tolkningar.

Robin Lindquist, projektledare Luleå Live, Luleå kommun, 070-546 31 50
Örjan Esensjö, projektledare Luleå Live, 070-529 49 54