Nu släpps biljetterna till årets Bok & Bild

Det är två år sedan sist, och den 20-21 oktober är det dags för Bok & Bild på Kulturens Hus igen. "Nu släpper vi biljetterna på vår hemsida för en billig peng, kika in på vår hemsida för all information", säger projektledarna Sara Diamant och Mimmi Granberg.

Lagom till biljettsläppet står det också klart att barnboksförfattaren och illustratören Stina Wirsén som ligger bakom en rad uppskattade barnböcker gästar Bok & Bild. I hennes böcker kommer barnens perspektiv alltid i första hand och hon tar ofta upp svåra ämnen – om ensamhet, döden och varför det ibland kan vara så svårt att somna.

Bilderbokskonst

Hon ställer ut sin bilderbokskonst till Luleå stadsbibliotek med vernissage den 19 oktober. Utställningen bygger på Stina Wirséns bilderbokskonst med de brokiga karaktärerna som väcker både intresse och igenkänning. I utställningen möter vi flera av hennes mest älskade karaktärer och vi får ta del av ett av hennes senare projekt, Historien om Bodri, baserad på förintelseöverlevande Hédi Frieds egna upplevelser.

Här finns även plats för skoj och allvar, läsmys och lek. Dessutom gästar Stina Wirsén stadsbibliotekets Fredagsmys och läser en saga för barnen i Upplevelserummet och skapar sedan tillsammans med barn mellan 3-6 år i Konstlabbet.

Sara Diamant, projektledare Bok & Bild Luleå kommun, 070-618 40 64
Mimmi Granberg, projektledare Bok & Bild Luleå kommun 073-043 23 96