Bok & Bild: Orden har betydelse

Ord har betydelse och kan göra skillnad. Det är artisten Maxida Märak och författarna Ann-Helen Laestadius och Moa Backe Åstot övertygade om. Under Bok & Bild 20-21 oktober utvecklar de sina tankar.

Artisten Maxida Märak kommer till Bok & Bild och föreläser om hur orden kan bidra till förändring.

Med jojken som drivmedel blandar Maxida Märak pop, hiphop och R&B och gör något som ingen annan. Texterna är raka och ärliga, ofta politiska. Hon skriver sin historia med fokus på Sápmi och hoppas att genom musiken kunna väcka tankar och förståelse för sig och sitt folk.

Även om budskapet i hennes låtar är tydligt så är det inte politiken som driver henne som artist, det är strävan efter att skapa fet musik. Maxida Märak fick sitt genombrott för den stora publiken då hon medverkade i TV4:s ”Så mycket bättre” 2021. Under 2022 gjorde hon över 100 spelningar samtidigt som hon släppte ny musik där hon samarbetat med bland andra Melissa Horn, Joakim Berg och Carl Falk.

Maxida Märak håller även i en workshop i Konstlabbet där ungdomar mellan 13 och 20 år får träna på att uttrycka sig genom det skrivna ordet.

Författarsamtal om identitet och normer

I ett samtal med Tina Harnesk möts de prisbelönta författarna Ann-Helen Laestadius och Moa

Backe Åstot i ett samtal om om identitet, normer, nutid och historia. De skildrar genom sina böcker på olika vis samernas liv och utsatthet.

Ann-Helén Laestadius är uppvuxen i Kiruna med samiska och tornedalska rötter i Nedre Soppero.

Numera bor hon i Solna och återvänder alltid till sitt ursprung i sina böcker. Boken ”Stöld” är en nutidsberättelse som skildrar en verklighet i norr där polisen inte utreder renar som tjuvjagas och dödas. Den senaste boken ”Straff” handlar om nomadskolan på 1950-talet och den svenska statens största svek mot samer. Boken berättar om konsekvenserna av nomadskolan 30 år senare, och hur den har krossat generationers språk och familjeband.

Moa Backe Åstot är renägande same och bosatt i Jokkmokk. Hennes romandebut ”Himlabrand” är en berättelse om arv, släktrelationer och ett uråldrigt band till de samiska traditionerna. Nu är hon aktuell med den nya boken ”Fjärilshjärta” om Vilda som inte blir trodd när hon säger att hon är same eftersom hon varken bär kolt eller talar samiska.

Samtalsledaren Tina Harnesk debuterade 2022 med romanen ”Folk som sår i snö”. Hon brinner för urfolkets berättelser och tror på litteraturens unika kraft att både hela och ena, därför är ämnet för detta samtal i hög grad en hjärtefråga för henne.

Vill fånga skogens själ

Robin Eriksson Franzén är landskapsfotograf och filmskapare. Hösten 2015 valde Robin att följa sina drömmar, och flyttade 100 mil från Eskilstuna upp till Norrbotten. Han har de senaste sex åren jobbat på ett egenfinansierat filmprojekt ”Deep Roots”, en film om Sveriges sista urskogar. Ett projekt där han under perioder levde ensam i den bistra vinterkylan, för att fånga magiska filmsekvenser på bland annat norrsken.

Robin har vunnit flertalet priser för sina verk och hans filmer samt fotografier har visats på BBC, IBC och SVT.

Sara Diamant, projektledare Bok & Bild Luleå kommun, 070-618 40 64
Mimmi Granberg, projektledare Bok & Bild Luleå kommun 073-043 23 96