Pressmeddelande: Stoppad utbetalning mot bluffaktura

Utbetalningen till den bluffaktura som ställdes mot Luleå kommun förra veckan har stoppats. Det meddelar kommunens Ekonomicenter.
- Tack vare snabbt agerande och ett gott samarbete med banken så är nu pengarna på väg tillbaka till kommunen, säger Susanne Sjölund, chef för kommunens Ekonomicenter.

De senaste dagarna har det rapporterats i media om en bluffaktura ställd till Luleå kommun. Kommunens bank Nordea bekräftade i dag att betalningen av den misstänkta fakturan är stoppad. Summan på aktuell faktura uppgick till 558 150 kronor och har alltså inte betalats ut.

Det var i torsdags som Luleå kommun valde att polisanmäla en misstänkt bluffaktura. I mejlkorrespondensen framstod det som att kommunalråd Carina Sammeli uppmanar att skyndsamt betala fakturan, som i själva verket var förfalskad.

Ett intensivt samarbete mellan kommunen, banken och Polisen har lett till att den slutliga överföringen stoppades. Kommunens samhällsbyggnadsutskott informerades om hanteringen under måndag förmiddag.
- Vi är tacksamma över att vi har en kultur där vi rapporterar avvikelser för att ständigt bli bättre. Nu ska vi göra allt vi kan för att stärka våra rutiner så att detta inte kan hända igen, säger kommundirektör Anna Lindh Wikblad.

Kontaktuppgifter:

Kommundirektör Anna Lindh Wikblad, 070-2287751