Väyrynen och Sundbom leder årets Bok & Bild

Nu presenterar Bok & Bild bildkonstnären Annika von Hausswolff. Dessutom två konferencierer med stark norrbottnisk koppling.

Annika Elisabeth von Hausswolff är bildkonstnär, fotograf och lärare. Hon har under sitt konstnärsliv en omfattande utställningsverksamhet både i Sverige och internationellt på sitt cv. Bland annat har hon representerat Sverige på Biennalen i Venedig samt haft en retrospektiv utställning på Moderna Museet i Stockholm och Malmö.

I snart 30 år har hon, med utgångspunkt i fotografisk historia och teknik, skapat starka bilder med omisskännlig karaktär. Hennes noggrant iscensatta fotografier, som ofta har en psykologisk laddning och mångtydighet har utmanat och fascinerat i gränslandet mellan fiktion och verklighet. Några teman som återkommer gång på gång är våldstemat, kriminologi och patriarkala maktstrukturer. Men genomgående i allt hon skapar är hennes sociala engagemang

Under helgen guidas publiken av författaren David Väyrynen och skådespelaren Martin Sundbom.

– Vi är extra glada att våra två konferencierer är sprungna ur det rika, norrbottniska kulturlivet. Deras arbete kommer berika dessa dagar och skapa gemenskap för både publiken och föreläsarna, säger projektledaren Sara Diamant.

Sara Diamant, projektledare Bok & Bild Luleå kommun, 070-618 40 64
Mimmi Granberg, projektledare Bok & Bild Luleå kommun 073-043 23 96