Poeten Isabella Nilsson får årets Erik Lindegrenpris

Under Bok & Bild 20-21 oktober presenteras årets vinnare av Erik Lindegren-priset som i år går till poeten Isabella Nilsson.

Erik Lindegrenpriset är ett av Sveriges största litteraturpris. I år går priset till poeten Isabella Nilsson för en nyskapande poetisk verksamhet. Hon tar med poesin till ständigt nya platser och genrer. Som nonsensprinsessa och poet, dristig översättare och filosofisk äventyrare hjälper hon oss att upptäcka den lyriska potentialen i trams, strunt och vetenskap. I hennes konsekvent genomförda författarskap bildar det roliga och det oroliga jämbördiga inslag och orsakar oemotståndlig svindel hos läsaren.

Viktigt att lyfta kulturskapare

– En rik och yvigt blomstrande kultur är målet, det är en självklarhet att vi i Luleå är med och lyfter kulturskapare. Vi är stolt över detta stora pris, säger Evelina Rydeker (MP), kommunalråd samt ordförande i kultur- och fritidsnämnden.

Priset instiftades 1992 av Luleå kommun till Erik Lindegrens minne. Avsikten är att utmärka ett lyrikverk eller ett lyriskt författarskap som tillhör det konstnärligt mest intressanta ur de senaste årens svenskspråkiga produktion. Utmärkelsen, som delas ut vartannat år, är ett av Sveriges största lyrikpriser med en prissumma på 200 000 kronor.

Kontakt: Evelina Rydeker, kommunalråd och ordförande i kultur- och fritidsnämnden Luleå. Tel: 072-406 25 04, evelina.rydeker@lulea.se

Sidan uppdaterades den 3 oktober 2023