Bok & Bild: Från diskofeber till rejvhysteri

Hur gick det egentligen till när den elektroniska dansmusiken tog sig från de underjordiska och marginaliserade sammanhangen och rätt in i kulturlivets etablissemang? Det är frågan som författaren Anna Gavanas ger svar på i sin föreläsning under Bok & Bild.

I dag strömmar såväl reklammakare, som arrangörer, filmmakare och entreprenörer till de elektroniska dansmusikscenerna med anspråk på rötter i historien.

Men vilka var egentligen ursprungssammanhangen för dansmusikscener som disco, rave och jungle? Och hur har de omtolkats och emottagits när de färdats till svenska städer?

Anna Gavanas är socialantropolog och författare. Utifrån sina böcker om elektronisk dansmusikhistoria, främst i boken ”Från Diskofeber till Rejvhysteri”, diskuterar hon hur dansgolvens utveckling kan relateras till skiften i myndigheters politik, mediers dynamik och socio-politiska motsättningar. Boken har fått stor uppmärksamhet och fina recensioner.

Weekend vibes DJ

Efter föreläsningen levererar Gavana som kvällens DJ under Weekend vibes, musik som försätter publiken i rätt helgstämning och spelar ett vinyl-set som spänner över den elektroniska dansmusikhistorien från 1970-talet till 1990-talet; från disco via acid house till jungle.

Sara Diamant, projektledare Bok & Bild Luleå kommun, 070-618 40 64
Mimmi Granberg, projektledare Bok & Bild Luleå kommun 073-043 23 96