Luleå Live presenterar: Amanda Bergman, Yaeger och Svart Ridå

Gratisfestivalens andra artistsläpp bjuder på ett gäng nationella akter när det står klart att Amanda Bergman, Yaeger och Svart Ridå kommer till Luleå Live 27-28 oktober.

Luleå Live mixar etablerade artister med up and coming lokala och regionala akter. Målet är att upp mot 75 procent av bokningarna ska vara regionala/lokala för att lyfta musikscenen i norra Sverige.

Nu presenteras de första nationella artisterna.

Solo med Amanda Bergman

Sedan 2012 är Amanda frontfigur i såväl kritikerhyllade som väldigt populära Amason, bandet hon har ihop med Gustav Ejstes, Pontus Winnberg, Petter Winnberg och Nils Törnqvist. Hon har också en solokarriär som 2016 utmynnade i albumet Docks, vilket Upsala Nya Tidning beskrev som ”finstämd och oförutsägbar kvalitetspop som lyckas vara både nära och rymdlik på samma gång”.

Vidare har hon gästat exempelvis Håkan Hellström och First Aid Kit på scen, och hennes version av Ted Ström/Monica Törnell-klassikern Vintersaga kan mycket väl vara den definitiva.

Yaeger åter till Luleå

Yaeger har sedan debuten gått i riktning från elektronisk pop-R&B mot smittande rave-pop. I slutet av förra året släppte hon den energiska singeln "Water Pistol", som inte låter som något annat. Med minimala medel lyckas hon få en poplåt att bli otroligt kraftfull där sången fungerar som ett extra instrument och pumpar med våldsamma beats i symbios med beatet.

Nyligen släppte hon det lika energiska samarbetet med Icona Pop, "Shit We Do For Love" och nu senast stiliga "Lupins In Blue". I somras gästade hon festivalen LÅ Vibe på Gültzauudden och nu återkommer hon till stan för Luleå Live.

Mörk indiepop med Svart Ridå

Svart Ridå har under det senaste året hyllats av bland andra PSL, Popmani, Hymn, Gaffa och Sydsvenskan – både för sin mörka indiepop och för sina explosiva liveframträdanden. När debutalbumet nu släpps har duon blivit en trio och soundet utvecklas till än mer gitarrbaserat, med hörbara influenser från både 90-talets grungevåg och 70-talets friare popmusik.

På albumet hör vi ett band vågar möta de riktigt stora känslorna. Försiktiga och precisa inledningar blommar ut i episka refränger och solopartier.

På Luleå Lives webb släpps programmet med tider och platser när alla artister är tillkännagivna. Länk till annan webbplats.

Kontakt: Robin Lindquist, projektledare Luleå Live, Luleå kommun, 070-546 31 50

Sidan uppdaterades den 6 oktober 2023