Luleå Live presenterar: Elliphant, Cleo och Lover’s Skit

Artistsläppen fortsätter för Luleå kommuns gratisfestival 27-28 november. Nu presenteras Elliphant, Cleo och Lover’s Skit.

Elliphant beskrivs som den eviga rebellen med sin råa blandning av elektronisk punk, grime och hip hop. Den senaste singeln ”Therapy” släpptes i slutet av september men hon har fyra album och mängder med singlar i ryggen.

Svenskfödda Ellinor Olovsdotter gjorde sin debut 2012 med lo-fi-spåret "Tekkno Scene", som var med i FIFA 13, redan innan hon adopterade namnet Elliphant. Sedan dess har hon har oräkneliga samarbeten med bland andra Skrillex, Major Lazer, David Guetta och Tove Lo samt turnerat över hela världen. Snart ses hon även på scen i Luleå.

Cleo – kompromisslöst uttryck

Nästa artist, Cleo, har prisats på Manifestgalan, P3 Guld, SKAP och Kingsizegalan samt hyllats för såväl sina konserter som för sitt auktoritära och kompromisslösa uttryck. Hon har i ett par decennier varit en igångsättande och ifrågasättande eldsjäl vars kapacitet och karisma hela tiden signalerat stordåd. Dessa har kommit i spridda skurar men aldrig tidigare i så samlat och ambitiöst utförande som fallet är på senaste albumet ”Missaoui.” Att se Cleo live är en upplevelse bortom det vanliga.

Hyllad liveakt

Stockholmsbandet Lover’s Skit spelar punk, rap, breakbeats och indierock i en kompromisslös blandning som låter som inget annat. Trots att duon går sista året på gymnasiet har de redan gjort sig ett namn som hyllad liveakt på klubbar och i Stockholms undergroundscenen. Punk, rap, breakbeats och indie hörs i musiken som ännu inte finns utgiven, men bäst hörs på scen, menar bandets två medlemmar.

På Luleå Lives webb släpps programmet med tider och platser när alla artister är tillkännagivna. Länk till annan webbplats.

Kontakt: Robin Lindquist, projektledare Luleå Live, Luleå kommun, 070-546 31 50

Sidan uppdaterades den 10 oktober 2023