Bok & Bild: Förändringens makt ur norrbottniskt perspektiv

Zacke, Ellen Sundberg, Josefin Şîlan och Wilma-Saga Persson är kvartetten som får avsluta årets Bok & Bild. ”Till avslutningen vill vi få in ett norrbottensperspektiv som berör förändring”, säger projektledare Mimmi Granberg.

Under avslutningen i loungen på lördag den 21 oktober vävs temat ”Förändringens makt” ihop med musik och spoken word. Kvällen leds av David Väyrynen.

–Vår tanke kring avslutningen var redan i början att vi vill ha spoken word, det känns slagkraftigt till vårt tema. Vi ville få in musik och ett norrbottensperspektiv som berör förändring. Vi är väldigt nöjda med våra bokningar, och hoppas att publiken kommer att få en bra kväll, säger Mimmi Granberg som tillsammans med kollegan Sara Diamant bjuds upp på scen för ett avslutande samtal med David.

Zacke – med fokus på norrländsk identitet

Zakarias ”Zacke” Lekberg är rappare, låtskrivare och producent från Luleå kommer han till Bok & Bilds avslutning där han spelar tre av sina låtar. Zackes stora genombrott kom 2016 med tredje albumet ”Fattigkussen”. Albumet slog ner som en bomb i svensk media och ”Fattigkussen” beskrevs som ett unikt kapitel i svensk hiphophistoria som blev tvåfaldigt Grammisnominerat.

Ellen Sundberg – om förmågan att gestalta

Musikern Ellen Sundberg fick sitt breda genombrott med Kjell Höglund-tolkningar på det kritikerrosade albumet ”Du sålde min biljett”. På albumet ”Ett Bloss För Bodil Malmsten” har Ellen tonsatt den folkkära poeten Malmstens dikter. Hon har även medverkat i kritikerrosade Dan Andersson-föreställningen ”Hon vars hjärta var som mitt”, baserad på Göran Greiders bok.

Under lördag eftermiddag möter Ellen Sundberg duon bakom podcasten Bandkollen som inför Bok & Bild släpper ett avsnitt där de tar sig an Ellen Sundberg och hela hennes katalog. Ellen Sundberg spelar även några av sina låtar under avslutningsakten senare på kvällen.

Josefin Şîlan Karlsson – prisbelönt scenpoet

Under avslutningen reflekterar scenpoeten Josefin Şîlan Karlsson över temat och akterna som har varit under helgen och deltar med spoken word, som har skrivits av henne på plats under Bok & Bild. I sina texter och bilder gör Josefin Şîlan Karlsson det personliga politiskt och det politiska personligt och tar samtidigt sig an stora och svåra frågor om samhället, människorna och livet självt.

Josefin Şîlan är en flerfaldigt prisbelönt scenpoet, socialpedagog, dramatiker och illustratör, med rötterna i Norrbotten och Kurdistan.

Wilma-Saga Persson – Norrbottensmästare

Stjärnskottet Wilma-Saga Persson är regerande Norrbottensmästare i Poetry slam. Med dikten ”Vi är verkligheten” har hon gjort viral succé och har placerat Norrbotten och Malmfälten på hela Sveriges horisont. Hennes dikter är kalla, råa och något som får sörlänningar att bita i kudden – precis som det skall vara.

Sara Diamant, projektledare Bok & Bild Luleå kommun, 070-618 40 64
Mimmi Granberg, projektledare Bok & Bild Luleå kommun 073-043 23 96