Fyra nya artister intar Luleå Lives scener

Nu presenteras ytterligare artister klara för Luleå Live den 27-28 oktober. Under helgen spelar Ludwig Hart, Bottenviken, Joshua Idehen och Hannes Aitman.

Ludwig Hart är tillbaka med uppföljaren till sin debutplatta i eget namn som kom hösten 2019. Det uppföljande albumet Paloma beskriver han själv är musik som ”sätta sig i bilen och bara dra”-rock. Uppföljaren är en resa genom minnenas allé. En nio låtar lång exposé av livshistorier, bitterljuva barndomsminnen, familjeproblem och en längtan att ta sig ut från staden. Livet som flög förbi alldeles för snabbt, eller alldeles för långsamt.

Låtarna är en blandning av rock, indie, pop och americana – med ett skönt soft gung och varmt sound som ger en del vibbar från Fleetwood Mac. På skivan finns även duetten ”Violent words of love” som Ludwig Hart gör med Sarah Klang

Bottenviken

Under 2020 startade artisterna och konstnärerna Love Antell, Mattias Björkas och Thella Johnson projektet Bottenviken med målet att sammanföra musiker, konstnärer och författare från de svenska och finska språkområdena för en dialog över Östersjön genom musik och texter. Projektet har resulterat i ett fullängds-album, och programserien ”Vi lyssnar på Finland” för Sveriges radio.

Projektet utgår ifrån frågan om hur ett glapp mellan språk och nationell identitet tar sig olika uttryck. Finns det ett mentalt avstånd mellan Sverige och Finland? Vad finns i så fall i detta mellanrum?

Joshua Idehen

Övergången till det nya decenniet har för många varit kämpig. För att skingra mörkret har den Englandsfödda nigerianen Joshua Idehen fyllt sin nya efterlängtade EP ”Hold Up Your Chin” med så mycket kärlek och medkänsla att den nästan brister.

Tillsammans med Ludvig Parment (Saturday, Monday) skapar han en unik mix lo-fi house, gospel och poesi som har lyft fram honom som en av Storbritanniens mest lovade talanger. Joshua är numera bosatt i Sverige men är sedan länge en viktig del av den engelska jazzscenen. Nu koncentrerar han sin explosiva skaparkraft helt och hållet på det hyllade soloprojekt som än så länge bara har börjat sättas i rullning.

Hannes Aitman

Hannes Aitman hyllades då han i början av maj släppte sin debutsingel "Dying For A Name” som hyllades av kritiker. När han i augusti släppte sin debut-EP med fyra låtar fick den betyget fyra av fem i DI.

Inspirerad av artister som Springsteen, Johnny Cash och Bob Dylan, förstod Hannes att americana var genren närmast hjärtat och låtskrivandet har utvecklats därefter. Det organiska old-school soundet låter som om det är taget från en annan tidsera, men faktum är att Hannes är född på 2000-talet vilket ger soundet sin säregna touch.

På Luleå Lives webb släpps programmet med tider och platser när alla artister är tillkännagivna. Länk till annan webbplats.

Kontakt: Robin Lindquist, projektledare Luleå Live, Luleå kommun, 070-546 31 50

Sidan uppdaterades den 18 oktober 2023