Råneå badhus stängs tills vidare – prover visar på legionella

Under tisdagen tog Luleå kommun beslut om att stänga Råneå badhus. Anledningen är att provsvar visar på legionella.

Den 22 maj i år återöppnade Råneå badhus efter en renovering, just på grund av legionella. Nu måste badhuset stängas igen, av samma anledning. Det meddelar Luleå kommun via stadsbyggnadsförvaltningen under tisdagen:

– Tyvärr så har vi fått mindre önskvärda provresultat idag. Detta måste vi undersöka ytterligare och stänger därför tills vidare, säger Mattias Kenttä, sektionschef fastigheter, Luleå kommun.

– Vi har kontaktat experter som ska utreda och därtill ska ytterligare tester göras för att säkerställa badvattnets kvalité, säger Mattias Kenttä vidare.

Uppmanas till andra badhus

Luleå kommun uppmanar badgäster under tiden Råneå badhus är stängt besöka andra badhus inom kommunen:

– Just nu kan vi erbjuda bad i Pontusbadet och Gammelstads badhus. Vi hoppas att ordinarie badgäster i Råneå har förståelse för stängningen, då provsvaren är något vi tar på största allvar, säger Mattias Kenttä.

När kommunen kan komma med ytterligare besked är inte klart, men förhoppningen är så snart som möjligt:

– Självklart vill vi reda ut detta så snabbt som möjligt. Men det är viktigt att det görs på ett rätt och korrekt sätt. Vi återkommer med en tidsplan så snart som möjligt, säger Mattias Kenttä.

Mattias Kenttä, sektionschef fastigheter, Luleå kommun.

Sidan uppdaterades den 7 november 2023