Råneå badhus öppnar tidigare än beräknat

För tre veckor sedan stängdes Råneå badhus återigen på grund av legionellabakterier. Ett dolt fel hittades i en duschpanel och badhuset beräknades kunna öppna igen den 4 december. Men nu är åtgärderna klara och redan på måndag, 27 november, är det öppet för bad igen.

Tidigare i november stängdes Råneå badhus på grund av prover som visat på legionella. En tidsplan för åtgärder togs fram Länk till annan webbplats. och Mattias Kenttä, sektionschef på fastigheter Luleå kommun, meddelade då att huvudspåret var att byta alla duschpaneler för att åtgärda problemet. Nu är arbetet gjort och provresultaten visar återigen bra resultat:

– Vi har ersatt samtliga tio duschpaneler och allt har gått enligt plan. Värdena är återställda och badhuset är redo för öppning, säger Mattias Kenttä.

”Förlängda badkort”

Från måndag 27 november är det alltså ordinarie öppettider som gäller för badhuset. Länk till annan webbplats. Däremot blir det ingen simundervisning för skolan på måndag, men små och stora badgäster är välkomna.

– Alla som köpt badkort i Råneå kommer få dessa förlängda med tre veckor för att kompensera stängningen, säger Veronica Bergsten, badhuschef Luleå kommun.

Den populära simskolan för barn återupptas enligt tidigare plan vecka 49 och kör två eftermiddagar i veckan för att hinna i kapp.

Mattias Kenttä, sektionschef fastigheter, Luleå kommun, 0920-45 52 82

Sidan uppdaterades den 24 november 2023