Hjälper dig hitta dolda konstskatter

Runt om i Luleå finns den, men det är inte alltid man vet vad man tittar på. Det handlar om Luleås offentliga konst som nu blir mer tillgänglig genom en konstwebb på lulea.se.

Luleås offentliga konst är allt från en stenbänk på gågatan i centrum Länk till annan webbplats. till mässingsringar i träd vid Notviken Länk till annan webbplats. eller ett gigantiskt apelsinskal utanför Bergets förskola Länk till annan webbplats.. Men det är inte alltid man vet vad man ser. Eller så är man nyfiken på vad den där skulpturen på innergården föreställer. Därför har Luleå kommun nu tagit fram en ny webb för offentlig konst.

– Vi hoppas den blir en ögonöppnare för Luleåborna. På ett enkelt, snyggt och samlat sätt kan man få veta mer om konsten i vårt gemensamma offentliga rum, säger Hans Sundvall, konststrateg Luleå kommun.

Aha-upplevelser

På konstwebben Länk till annan webbplats. kan man söka på exempelvis ett bostadsområde och få fram all offentlig konst som finns där. Klickar man in på ett konstverk och läser om mer om det kan man få en riktig aha-upplevelse. Som när man inser hur stort konstverket i nyrenoverade Porsöns centrum Länk till annan webbplats. egentligen är.

– Det består av en portal in i en annan värld, utformad som en spegelblank, blixtformad spricka i väggen. Till det finns även 27 blanka metallplattor uppsatta i centrum med utdrag ur berättelser som barn på Porsöskolan har skrivit. Plus att ytterligare sex bronsskulpturer är utspridda i området och hör till samma konstverk, säger Hans Sundvall och fortsätter:

– Tanken är att folk ska bli nyfikna och röra sig runt i området. Indirekt kan konsten också bli identitetsstärkande för platsen och människorna som bor där.

Mänskligare samhälle

Luleå kommun satsar en procent av budgeten vid en ny- eller ombyggnation på offentlig konst.

– Alla har rätt till konst och kultur i sin vardag. För många kan skulpturen på torget vara den enda kontakten med kulturella uttryck, så den har en mycket viktig samhällsfunktion att fylla. Konsten gör platser mer mänskliga, den humaniserar vårt samhälle och gör det lite mer lätthanterligt, säger Hans Sundvall.

Konstwebben, lulea.se/konst Länk till annan webbplats., är kopplad till kommunkartan så att man kan se exakt var konstverken finns. I förlängningen ska även varje konstverk förses med en qr-kod som leder till webbsidan, så att man kan läsa mer om man blir nyfiken på ett verk man går förbi.

Kontakt: Hans Sundvall, konststrateg Luleå kommun, 0920-45 40 79

Sidan uppdaterades den 30 november 2023