Ny konstnärlig ledare för Konsthallen

Nu är det klart att Karin Erixon blir ny konstnärlig ledare för Konsthallen i Luleå. Karin är kurator och konstnär och kommer närmast från KUBN, kultur för barn och unga i Norrbotten, samt har tidigare etablerat ett galleri och ett kulturcenter i Oslo.

– Norrbotten har ett intressant kulturlandskap och jag är tacksam för att jag har fått förtroendet att ta del av och forma samtidskonsten i Luleå framöver. Jag önskar att arbeta med ett konstprogram som bidrar till att skapa samverkan och kommunikation, både lokalt, nationellt och internationellt, säger Karin Erixon.

Hemvändare från Norge

Karin är kurator och konstnär med examen från Konsthögskolan i Oslo. Där har hon även startat upp både ett galleri och ett kulturcenter, det senare med fokus på samtidskonst och kultur i relation till Afrika och Mellanöstern.

– Konstens roll ska spegla samhället, ställa frågor, väcka intresse och nyfikenhet. Det är roligt att nu få jobba med frågorna i min hemstad Luleå efter många år utomlands, säger Karin Erixon.

Karin kommer närmast från ett jobb som verksamhetsledare för KUBN, kultur för barn och unga i Norrbotten, en organisation och plattform som samlar kulturpedagoger, dansare, konstnärer, slöjdare och konsthantverkare som arbetar med barn och unga i Norrbotten.

Karin Erixon, blivande konstnärlig ledare Konsthallen Luleå, Luleå kommun, 073-050 11 21
Marie Wallstén, enhetschef Konst, scen och möten Luleå kommun, 0920-45 59 01

Sidan uppdaterades den 18 december 2023