Pressmeddelande: Musikern Basim Jamal är Luleås nya fristadsgäst

Musikern Basim Jamal från Mosul är Luleå kommuns nya fristadsmusiker under kommande två år. Tillsammans med hustrun, och den irakiska poeten Rihab Alsaegh, har han bott i Luleå i två månader och hunnit inleda några musikaliska samarbeten. Närmast väntar en konsert med Kulturskolan den 28 januari samt en spelning under Förintelsens minnesdag den 27 januari.

Basim Jamal är musiker och lärare med klarinett som huvudinstrument. Han började sin musikaliska bana 1978 på ett ungdomscenter i Mosul och har en kandidatexamen i musik från universitetet i Bagdad. Han arbetade under många år som musiklärare vid Fine Arts Institute i Mosul.

Från mitten av 1990-talet drev han även en bokhandel i Mosul. Bokhandeln utvecklades till en viktig mötesplats för många författare, musiker och andra kulturpersoner som samlades för att samtala om litterära frågor och modern kultur. När Mosul ockuperades av IS 2014 förändrades allt och efter att ha blivit fängslad och misshandlad av IS på grund av sitt yrke tvingades Basim Jamal att fly.

Basim Jamal och hans fru hoppas på att få stanna i Norrbotten efter att fristadsperioden är över – att återvända till sitt hemland är omöjligt konstaterar han.

– Irak är ett land där mycket är förbjudet och farligt. Jag hoppas att Migrationsverket förstår den situation jag befinner mig i. Jag kan inte åka tillbaka, i så fall blir jag fängslad eller dödad, säger han.

David Jordansson, fristadskoordinator på Luleå kommun, ser fram emot de kommande två åren.

– Jag och min kollega Sara Pietikäinen började jobba som fristadskoordinatorer 2019, och är otroligt glada över att äntligen kunna välkomna Luleås andra fristadsgäst, säger han.

Luleås första fristadsgäst var den eritreanske journalisten Tesfagiorgis Habte under åren 2017 till 2019.

Kontakt: David Jordansson, david.jordansson@lulea.se 0920-45 59 23 eller Sara Pietikäinen sara.pietikainen@lulea.se, 072-571 35 82

Sidan uppdaterades den 17 januari 2024