Ärenden till kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott februari

Pengar till sommarteater, ett år till med ungdomsfestivalen LÅ Vibe och stöd till Brottsofferjouren. Det är tre av de ärenden kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott ska hantera den 6 februari.

Norrbottensteatern föreslås få 300 000 kronor för årets sommarteater. Sommarteatern har producerats sedan 2017 och årets version blir Richard III. Teatern söker även pengar från Region Norrbotten med 415 000 kronor, baserat på huvudmännens fördelningsmodell Region Norrbotten 58% och Luleå kommun 42%

Vidare föreslås 1 450 000 kronor till genomförandet av LÅ Vibe, den ambulerande musikfestivalen för unga. I fjol vår och somras genomfördes den på Hertsön, Gültzauudden och i Råneå, helt gratis för besökarna. I år planeras festivalen på Porsön, Antnäs och i Råneå.

Även Brottsofferjouren Norrbotten föreslås få pengar: 475 464 kronor i verksamhetsbidrag för 2024. Föreningen söker 1 183 005 kronor. För att det ska bli tydligt vilka medel Luleå kommun avsätter till den länsomfattande föreningen föreslår kultur- och fritidsförvaltningen att Brottsofferjouren Norrbotten får 6 kronor per invånare i Luleå kommun som verksamhetsbidrag.

I länet är det enbart Luleå och Piteå som avsätter kommunala pengar till Brottsofferjouren.

Här finns hela kallelsen till kultur-och fritidsnämndens arbetsutskott. Länk till annan webbplats.

Kontakt: Patrik Bylin, kultur-och fritidschef Luleå kommun, 070-529 39 86

Sidan uppdaterades den 1 februari 2024