Ännu fler musikaliska godbitar till Luleå Live!

Kolla in veckans sista artistsläpp för gratisfestivalen Luleå Live som går av stapeln i Luleå centrum 27-28 oktober. Festivalen, som under de senaste åren förgyllt Luleåbornas höst, tar plats på stadens scener, restauranger, caféer och hotell. Nu presenterar vi stolt ytterligare tre akter: Lancelot, Erik Lundin och Zacke. Det blir någonting att sätta tänderna i!

Lancelot skriver musik från hjärtat

Lancelots låtar kommer från hjärtat. Han ger oss självupplevda texter om ett liv med höga toppar och djupa dalar – kärlek, svek och självrannsakan. Musiken rör sig mellan pop, rock, visa och blues.

I oktober 2021 debuterade Lancelot med ”Fördärvad” och sedan dess har han varit väldigt produktiv och utvecklingen har gått spikrakt uppåt.Under vintern 2023 kom EP-debuten med det hyllade 5-spårssläppet ”Medborgare av ingenstans” och nu till hösten kommer debutskivan ”Konsten att fly”.

Prisade Erik Lundin skildrar samtiden

Erik Lundin har länge varit en av Sveriges främsta artister och med vass penna skildrar han vår samtid. Efter att länge ha skrivit på engelska släppte Erik Lundin under 2015 ”Suedi” – sin första EP på svenska. Den rymmer berättelser om identitet, ekonomi, kamp och strävan i en ung svart mans liv i samtidens Sverige. Erik Lundin tilldelades en mängd priser när musikåret summerades, inklusive två grammisar. Ett år senare släpptes uppföljaren EP:n ”Välkommen hem” med ett aningen mörkare sound.

2019 var Erik Lundin tillbaka med debutalbumet ”Zebrapojken”. Hans mångbottnade texter är hans främsta kännetecken och sedan ”Zebrapojken” har han bland annat släppt egen musik i form av singeln ”Apanage” och förra året vann han ytterligare en grammis i kategorin ”Årets textförfattare”.

Zacke sätter Luleå på hiphopkartan

Zacke är den trefaldigt grammisnominerade rapparen och producenten som kommit att bli en av 2010-talets viktigaste svenska hiphopröster. Med sin musik har han etablerat sig som en av scenens främsta historieberättare och skickligaste rappare.

Det som utmärker sig på skiva är om möjligt än mer utmärkande live, genom sylvassa texter och en musikalisk precision som utgör ett helt eget uttryck. Med sitt fjärde album ”Pengar. Frihet. Zakaria Jamal.” från 2020 visade Zacke att han fortsatt tillhör eliten. Albumet grammisnominerades i kategorin “Årets hiphop” samtidigt som han tilldelades Skaps textpris med motiveringen: “Hiphopens centrala frågor om klass och identitet lyfter Zacke ur ett norrbottniskt perspektiv. Med en sällsynt konstnärlighet och fingertoppskänsla för textförfattande är han en av den svenska rappens mest unika förmågor. En kulturbärare som satt Luleå på hiphopkartan.”

Vill du veta mer? Kontakta Robin Lindquist, projektledare Luleå Live, Luleå kommun, 070-546 31 50.

Sidan uppdaterades den 20 oktober 2023