Mat på en tallrik.

Matleveranser

Är du över 75 år kan du ansöka om matleverans som service. För dig som är yngre görs en bedömning efter behov.

Ansökan

För att ansöka om matleverans ska du kontakta Luleå kommuns Kundcenter på telefon 0920-45 30 00. I ansökningsfasen är det viktigt att du specificerar eventuella matallergier, behov av specialkost samt eventuellt medgivande om leverans av matportioner utanför dörren.

Det tar lite mer än en vecka innan du får din första leverans, från att du gjort din första beställning.

Medgivande

Om du väljer att få dina matportioner placerade utanför dörren vill vi göra dig uppmärksam att kvalitén och hållbarhet på matportionen kan försämras avsevärt jämfört med om den förvaras i kontrollerat kylutrymme. Det innebär att du tar på dig hela ansvaret för matportionernas kvalitet efter det att den levereras till anvisad plats.

Finns inte ett medgivande om att matportionerna kan placeras utanför dörren och du inte finns hemma vid leveransen, kasseras matportionerna och du debiteras för leveransen.

Portkod

Har du portkod är det viktigt att du bifogar den i din ansökan. När portkoden ändras ringer du kundcenter 0920-45 30 00.

Om du inte meddelat aktuell portkod kasseras matportionerna och du debiteras för leveransen.

Kontakt

Luleå kommuns Kundcenter
Telefon. 0920-45 30 00 (telefontid vardagar 8-17).
Mail: lulea.kommun@lulea.se

Samhall
Telefon 010-251 88 51 (telefontid vardagar 7-15)
Mail: matbestallning@samhall.se

Meny

Här hittar du menyn inklusive innehållsförteckning för leverans inom Luleå kommun:

Maten tillagas av Öjebyns produktionskök och levereras av Samhall. För varje leveranstillfälle finns flera maträtter att välja mellan. Det finns särskilt anpassade menyer för dig med som är i behov av specialkost, till exempel timbalkost.

Vad ingår i matleveransen?

  • Kött, köttfärsrätt, korv, fågel, fisk, soppa samt vegetariska alternativ.
  • Potatis, ris, pasta eller kokta grönsaker.
  • Du kan beställa maximalt en dessert för varje leveranstillfälle.
  • Till soppa ingår en extra dessert av samma sort.
  • Dessert ingår i priset, men Du måste alltid markera ditt val i beställningsblanketten.

Exempel I: Du beställer 1 st köttsoppa, 1 st köttfärslimpa och 1 st kycklinglårfilé. Då kan du fylla i 1 st desserter (1 dessert till köttsoppan).

Exempel II: Du beställer 1 st köttsoppa, 1 st broccolisoppa och 1 st kycklinglårfilé. Då kan du fylla i 2 st desserter (2 desserter till sopporna).

Observera att smör, bröd och dryck inte ingår.

Specialkost

Är du i behov av specialkost ska du ange det när du ansöker om matleverans. Förändras ditt behov under tiden som du har matleverans ska du kontakta Luleå kommuns Kundcenter.

Beställning

Inför första beställningstillfället får du hem en beställningsblankett/meny med posten. Du väljer maträtter enligt blanketten och ringer in din första beställning till Samhall på telefonnummer 010-251 88 51.

När Samhall sedan levererar dina matportioner kommer du av chauffören att få beställningsblankett/meny som du lämnar till chauffören i samband med att de kommer med matleveransen.

Du beställer matportioner för en vecka i taget genom att fylla i beställningsblanketten/menyn.

Veckan efter att Samhall har lämnat beställningsblanketten/menyn hämtas beställningen.

Du kan även ringa eller maila din beställning direkt till Samhall, tfn. 010-251 88 51, epost: matbestallning@samhall.se

Du kan beställa upp till 62 portioner per månad, vilket innebär två portioner om dagen varje dag.

Leverans

Leveransen sker tre gånger per vecka (måndag, onsdag och fredag).

  • måndag levereras mat som bör ätas tisdag och onsdag.
  • onsdag levereras mat som bör ätas torsdag, fredag och lördag.
  • fredag levereras mat som bör ätas söndag och måndag.

Maten förpackas i en skyddande atmosfär vilket medför längre hållbarhet. 

Avbeställning

Om du vid något tillfälle inte vill ha matleverans skall du ringa till Samhall på 010-251 88 51, telefontid kl. 7-15. Avbeställning skall göras i god tid.

Uppsägning

Om du inte önskar matportioner längre skall du ringa till Luleå kommuns Kundcenter, 0920-45 30 00.

Betalning

Varje månad får du en faktura från socialförvaltningen på de antal matportioner som du har erhållit för två månader sedan.

Pris per portion är 69 kr.

Sidan uppdaterades den 22 november 2023