"Ur Helmers fotoalbum 1920-1940-talen"

När det gäller historiska fotografier över Luleå stad finns det ingen person som har betytt så mycket som Helmer Widlund (1909-2007). Under en period av drygt 60 år samlade han historiska fotografier över Luleå – en samling som idag finns i Luleå kommuns stadsarkiv och består av drygt 1 miljon fotografier och negativ.

Porträttbild av äldre herre med glasögon och smårutig kostym.

Helmer Widlund fotograferade i mer än 60 år.

Helmer var uppvuxen i ett socialdemokratiskt hem på Östermalm och pappan var tapetser-mästare och rådman med olika kommunala uppdrag. År 1928 fick Helmer sin första kamera och började fotografera släkt och vänner innan han blev mer inriktad på centrala
Luleås fysiska omvandling. Hans hobby blev under 1930-talet ett uppdrag från stadsdirektör Schultz. I stadsarkivets bildregistrerings-program finns nästan 3 000 fotografier med Helmer som fotograf.

När Helmer avled fick vi hans privata fotoalbum, ett sjuttiotal, av sönerna Lars och Örjan. Från dessa har vi gjort ett urval som i sin tyngdpunkt belyser Luleås utveckling, men även i viss mån Sveriges.

Finska flyktingbarn i vinterkläder framför järnvägsvagn.Förstora bilden

Finska flyktingbarn anländer till Luleå 7 mars 1944. Foto: Helmer Widlund.

Finska flyktingbarn anländer till Luleå

Finska flyktingbarn anländer till Luleå med 13.30-tåget från Boden. I bakgrunden syns bl a personal från Lottakåren. För att avlasta hemmet i Boden hade ett genomgångshem för finska flyktingbarn inrättats i Luleå. Verksamheten öppnade den 7 mars 1944 och i första omgången anlände 31 barn. Med häst och släde fick de åka till bostaden med adress Storgatan 17. Redan den 30 juni 1944 stängde hemmet i Luleå. Våren 1944 fanns 20 000 finska flyktingbarn i Sverige och vid årets slut var antalet 30 000.

Två unga män och tre kvinnor i badkläder stående på brygga.Förstora bilden

Fem ungdomar i badkläder 1930. Foto: Helmer Widlund.

Fem ungdomar i badkläder. I bakgrunden syns Tjuvholmssundet.


Sex ungdomar sittande vid kafébord.Förstora bilden

Fikastund vid Örarnas café den 12 augusti 1931. Foto: Helmer Widlund.

Fikastund vid Örarnas café

Längst till höger Helmer Widlund och hans första hustru Aili Partanen (1910-1935). Helmer hade tillgång till bil (pappas Oldsmobile), och tillhörde kategorin bilburen ungdom. Han har själv berättat att det var populärt i umgängeskretsen att åka ut med bilen. Körkortet hade Helmer tagit redan 1929.


Folksamling i park där två svarta bilar har anlänt.Förstora bilden

Kronprins Gustaf Adolf och kronprinsessan Louise anländer till Luleå den 20:e juli 1936. Foto: Helmer Widlund.

Kronprinsparet anländer till Luleå

Måndagen den 20 juli kl 20.15 anlände kronprins Gustaf Adolf (1882-1973) och kronprinsessan Louise (1889-1965) med bil till Luleå. De kom närmast från besök i Sunderbyn och Boden.

Välkomstceremonin skedde framför bysten av Gustaf II Adolf i stadsparken. Den t f borgmästaren Pontus Sandström hälsade på samhällets vägnar välkommen till Luleå och utbringade ett fyrfaldigt leve. Eftersom stadshotellet även var stadshus hade Helmer Widlund, som var anställd som kronoassistent, möjlighet att välja en lämplig vinkel för sin kamera med vy över händelsen. Dagen efter invigde kronprinsen det nyuppförda Norrbottens museum.


Gatukorsning med svart bil av 1930-talsmodell.Förstora bilden

Korsningen Nygatan-Storgatan under Trafikdagarna i Luleå, 16 oktober 1937. Foto: Helmer Widlund.

Trafikdagarna i Luleå 1937

Korsningen Nygatan-Storgatan under Trafikdagarna i Luleå, då extrapoliser patrullerade Storgatan. Dagarna inleddes med att beridna poliser medförde plakat med texten: ”Trafikdagarna”, dessutom kommenterade en högtalarbil trafiken. För flickskoleelever, seminarister och folkskolelever hölls lektioner om trafik och på kvällen höll kapten C E Nauman, tidigare bilbesiktningsman i Luleå, föredrag i läroverkets aula.


Vy över hamn. I fjärran väller svart rök upp mot himlen.Förstora bilden

Brand i Kallax den 6 juni 1939. Vy över Södra hamn mot Kallax. Foto: Helmer Widlund.

Andra branden i Kallax

Vy över Södra hamn mot Kallax. Under några dagar i slutet av maj svedjebrände Luleå stad ett område väster om Lulviken. Oförutsedda stormvindar ledde till toppbrand och nedfallande glöd antände mossan. Till släckningshjälp inkallades 200 militärer och när elden hade slocknat hade 250 hektar skog brunnit upp.

I början på juni samma år antände en lägereld vid Kvarnträsket skogen och det brann mot Granudden och Höträsket. Denna gång brann ungefär 400 hektar skog upp.


Tre vita ambulanser och framför dem står tre män i militärkläder.Förstora bilden

Tre ambulanser i Luleå på väg till Finland den 14 januari 1940. Foto: Helmer Widlund.

”Finlands sak är vår”

Kriget mellan Sovjet och Finland skedde under vintern 1939-1940. Företag och anställda i Sverige skänkte dagslöner, vilket gav 62 miljoner kronor till finska regeringen. I mitten av december 1939 skickades den första ambulansen till Finland, och det skulle följas av flera.

Här syns tre ambulanser i Luleå på väg till Finland. De är uppställda på Smedjegatan med Konsum i bakgrunden. Finlandskommittén öppnade värvningskontor i Sverige och 8260 svenskar kom att ingå i frivilligkåren. Regeringen skickade 12 jaktplan och fyra bombplan med besättningar till Finland. Frivilligkåren utkämpade sin hårdaste strid på Sallafronten under krigets sista dag den 13 mars 1940.


Fem män i uniform går i bredd på LuleågataFörstora bilden

Svenska Flaggans Dag i Luleå den 6 juni 1941. Foto: Helmer Widlund.

Svenska Flaggans Dag i Luleå

Paraden passerar Storgatan 42 vid 18.30-tiden på väg mot Gültzauudden. I förgrunden fr v syns landssekreterare Ragnar Sundberg (1883-1962), landshövding David Hansén (1880-1957), överste Sven Ramström (1886-1965) och stadsfullmäktiges ordförande Axel Stark (1881-1965).


Buss av äldre modell och vid sidan om den står en liten pojke.Förstora bilden

Bussen mellan Luleå-Kalix, på trottoarkanten står Lars Widlund den 8 juli 1941. Foto: Helmer Widlund.

Bussen mellan Luleå-Kalix

Till höger, utanför bild, går Storgatan utanför Stadshotellet. På trottoarkanten står Lars Widlund. Redan 1914 startade daglig trafik mellan Piteå – Luleå. Då i form av större bilar, så hade t ex N F Enberg en sjusitsig bil som 1921 gick i trafik och 1924 drev även O A Johansson en turbil på nämnda sträcka. Sedermera blev det bussar som gick i trafik efter kusten. Under 1940-talet gick tre turer per dag mellan Luleå och Kalix.


Man sittande på motorcykel.Förstora bilden

Okänd man på motorcykel under en vårvinterdag 1928-29. Foto: Helmer Widlund.

Okänd man på motorcykel under en vårvinterdag. Motorcykeln är av märket Husqvarna, årsmodell 1928, och registrerad med en norrbottensskylt (BD). Husqvarna motorcyklar byggdes i Sverige under åren 1906-1986.

Text och bilder är ett urval från utställningen "Ur Helmers fotoalbum 1920-1940-talen".

Sidan uppdaterades den 19 augusti 2022