Viktig meddelande

Eldningsförbud i hela länet. There is a general fire ban troughout Norrbotten County.

Från och med 17 juli kl. 8 råder tillsvidare eldningsförbud i hela Norrbottens län. Det innebär att du inte får elda och grilla utomhus i skog och mark eller i områden som ligger så nära skog att elden lätt kan spridas dit. Du får inte använda brännbart material till exempel ved, kol, briketter, gräs, ris eller grenar för att elda eller grilla i skog och mark. Läs mer i nyheten på Vårt Luleå, www.vartlulea.se

Viktig meddelande

Eldningsförbud i hela länet. There is a general fire ban troughout Norrbotten County.

Från och med 17 juli kl. 8 råder tillsvidare eldningsförbud i hela Norrbottens län. Det innebär att du inte får elda och grilla utomhus i skog och mark eller i områden som ligger så nära skog att elden lätt kan spridas dit. Du får inte använda brännbart material till exempel ved, kol, briketter, gräs, ris eller grenar för att elda eller grilla i skog och mark. Läs mer i nyheten på Vårt Luleå, www.vartlulea.se

Publikationer

Inom förvaltningen pågår olika forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan med forskare och lärosäten. Denna samverkan resulterar i rapporter, artiklar, avhandlingar och examensarbeten i samverkan som presenteras på denna sida.

Nr 2024:1 Förskollärares och barnskötares konstruktioner av utbildning och undervisning på förskolan

Nr 2016:3
En spirande modell ( pdf, 941.3 kb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - exemplet Spira förskola
Marie Nordlund, Kristin Forshäger, Catarina Lundqvist och Ingela Åström

Nr 2016:1
Förskola på vetenskaplig grund ( pdf, 2 mb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
Förskolechefers och ledningsstöds beskrivningar av arbetet med vetenskaplig grund i förskolans praktik ur ett nyinstitutionalistiskt perspektiv
Sara Cervantes

Nr 2014:1
Kunskap och bedömning ( pdf, 5.4 mb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
På vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, lärande som gör skillnad
Ann Isaksson Pelli i samarbete med Jan Håkansson

Nr 2013:1
Vi lärde oss bli bättre lärare ( pdf, 1.8 mb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
Gunnar Jonsson, Britta Eliasson, Camilla Erstam och Max Larsson

Nr 2011:1
Jag kan också spela musik! ( pdf, 44.4 mb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
En studie av musikalist självbild och musikundervisning
Joakim Hellgren

Nr 2009:1
Lyfta matematiken ( pdf, 2.7 mb, öppnas i nytt fönster.)
Länk till ett dokument

Hållbar skolutveckling för skolledare, lärare och elever
Monica Johansson

Nr 2008:1
Nyliberala influenser inom utbildningssektorn ( pdf, 897.3 kb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
Fristående skolors etablering och en kommuns uppfattning
om dess konsekvenser.
Sara Cervantes

Physical Activity on Prescription “Not a Quick Fix”: School Nurses’ Experiences of Promoting and Tailoring Physical Activity to Children in Swedish Compulsory School Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Emelie Wiklund, Maria Wiklund & Susanna Hedenborg (2025) i The Journal of School Nursing, Vol 41:2025, nummer 3.

“A constant battle against sedentary lifestyle and screen time”: Swedish school nurses' views on school children's physical activity and its promotion - a grounded theory study Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Emelie Wiklund, Maria Wiklund & Jenny Vikman (2025) i Frontiers in Sports and Active Living, Vol 6:2024.

Facilitators and barriers in interprofessional collaboration around physical activity on prescription—a focus group study in a Swedish school setting Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Emilie Wiklund, Jenny Vikman & Maria Wiklund (2024) i Frontiers in Sports and Active Living, Vol 6:2024.

”Tänka framåt, tänka bakåt, tänka runt och tillbaka” – rörelser i ett utvecklingsprojekt om undervisning i förskolan" ( pdf, 557.3 kb.)Länk till ett dokument
Moa Frid, Erika Jonsson, Lena Johansson & Åsa Pettersson (2024) Antologibidrag i Forskning och utveckling i skola och förskola, Luleå tekniska universitet.

Being young in times of uncertainty and isolation: adolescents’ experiences of well-being, health and loneliness during the COVID-19 pandemic Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Jessica Hemberg, Amanda Sundqvist, Yulia Korzhina, Lillemor Östman & Sofia Gylfe (2024) i International Journal of Adolescence and Youth, Vol. 29:2024, Nummer 1.

Creating a Caring Relationship with Emerging Adults by Helping and Being a Support: Youth Workers’ Experiences.
Lillemor Östman, Santamaki Fischer, R., Pia Nyman-Kurkiala, & Jessica Hemberg. (2023).International Journal of Caring Sciences16(1), 1.

Ungas upplevelser av distanslärande under COVID-19-pandemin – möjligheter och Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplatsbegränsningar Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Jessica Hemberg, Yulia Korzhina, Amanda Sundqvist, Lillemor Östman,
Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala (2022) i

Loneliness as experienced by adolescents and young adults: an explorative qualitative study Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Jessica Hemberg, Lillemor Östman, Yulia Korzhina, Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala (2022) i International journal of Adolescense and Youth, Vol 27:2022, nummer 1.

Loneliness – two sides to the story: adolescents’ lived experiences Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Jessica Hemberg, Lillemor Östman, Yulia Korzhina, Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala i International Journal of Adolescence and Youth, Vol 26:2021, nummer 1

Kollegialt lärande och förebyggande arbetssätt i praktiken: hur lärare tolkar och omsätter policy i praktiken Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Anna Kassfeldt (2021) magisteruppsats, Umeå Universitet

To Understand the Meaning of Being an Emerging Adult From a Caring Science Perspective—A Phenomenologic Hermeneutic Study.
Lillemor Östman, Pia Nyman-Kurkiala & Fischer, R. S. (2020). International Journal for Human Caring24(1).

"Musikalisk identitet och musikundervisning."
Ferm-Thorgersen, C. red. (2013) Kapitel i boken Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplatsPerspektiv på praktiknära musikpedagogisk forskning: Utkomster av en forskarskola Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats, Luleå tekniska universitet.

 


Sidan uppdaterades den 25 juni 2025