Publikationer

Inom förvaltningen pågår olika forsknings- och utvecklingsprojekt i samverkan med forskare och lärosäten. Denna samverkan resulterar i rapporter, artiklar, avhandlingar och examensarbeten i samverkan som presenteras på denna sida.

Nr 2024:1 Förskollärares och barnskötares konstruktioner av utbildning och undervisning på förskolan

Nr 2016:3
En spirande modell ( pdf, 941.3 kb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
Examensarbetet som en framgångsfaktor för samverkan universitet och verksamhet - exemplet Spira förskola
Marie Nordlund, Kristin Forshäger, Catarina Lundqvist och Ingela Åström

Nr 2016:1
Förskola på vetenskaplig grund ( pdf, 2 mb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
Förskolechefers och ledningsstöds beskrivningar av arbetet med vetenskaplig grund i förskolans praktik ur ett nyinstitutionalistiskt perspektiv
Sara Cervantes

Nr 2014:1
Kunskap och bedömning ( pdf, 5.4 mb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
På vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet, lärande som gör skillnad
Ann Isaksson Pelli i samarbete med Jan Håkansson

Nr 2013:1
Vi lärde oss bli bättre lärare ( pdf, 1.8 mb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
Gunnar Jonsson, Britta Eliasson, Camilla Erstam och Max Larsson

Nr 2011:1
Jag kan också spela musik! ( pdf, 44.4 mb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
En studie av musikalist självbild och musikundervisning
Joakim Hellgren

Nr 2009:1
Lyfta matematiken ( pdf, 2.7 mb, öppnas i nytt fönster.)
Länk till ett dokument

Hållbar skolutveckling för skolledare, lärare och elever
Monica Johansson

Nr 2008:1
Nyliberala influenser inom utbildningssektorn ( pdf, 897.3 kb, öppnas i nytt fönster.)Länk till ett dokument
Fristående skolors etablering och en kommuns uppfattning
om dess konsekvenser.
Sara Cervantes

”Tänka framåt, tänka bakåt, tänka runt och tillbaka” – rörelser i ett utvecklingsprojekt om undervisning i förskolan" ( pdf, 557.3 kb.)Länk till ett dokument
Moa Frid, Erika Jonsson, Lena Johansson & Åsa Pettersson (2024) Antologibidrag i Forskning och utveckling i skola och förskola, Luleå tekniska universitet.

Being young in times of uncertainty and isolation: adolescents’ experiences of well-being, health and loneliness during the COVID-19 pandemic Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Jessica Hemberg, Amanda Sundqvist, Yulia Korzhina, Lillemor Östman & Sofia Gylfe (2024) i International Journal of Adolescence and Youth, Vol. 29:2024, Nummer 1.

Creating a Caring Relationship with Emerging Adults by Helping and Being a Support: Youth Workers’ Experiences.
Lillemor Östman, Santamaki Fischer, R., Pia Nyman-Kurkiala, & Jessica Hemberg. (2023).International Journal of Caring Sciences16(1), 1.

Ungas upplevelser av distanslärande under COVID-19-pandemin – möjligheter och Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplatsbegränsningar Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Jessica Hemberg, Yulia Korzhina, Amanda Sundqvist, Lillemor Östman,
Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala (2022) i

Loneliness as experienced by adolescents and young adults: an explorative qualitative study Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Jessica Hemberg, Lillemor Östman, Yulia Korzhina, Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala (2022) i International journal of Adolescense and Youth, Vol 27:2022, nummer 1.

Loneliness – two sides to the story: adolescents’ lived experiences Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Jessica Hemberg, Lillemor Östman, Yulia Korzhina, Henrik Groundstroem, Lisbet Nyström & Pia Nyman-Kurkiala i International Journal of Adolescence and Youth, Vol 26:2021, nummer 1

Kollegialt lärande och förebyggande arbetssätt i praktiken: hur lärare tolkar och omsätter policy i praktiken Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats
Anna Kassfeldt (2021) magisteruppsats, Umeå Universitet

To Understand the Meaning of Being an Emerging Adult From a Caring Science Perspective—A Phenomenologic Hermeneutic Study.
Lillemor Östman, Pia Nyman-Kurkiala & Fischer, R. S. (2020). International Journal for Human Caring24(1).

"Musikalisk identitet och musikundervisning."
Ferm-Thorgersen, C. red. (2013) Kapitel i boken Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplatsPerspektiv på praktiknära musikpedagogisk forskning: Utkomster av en forskarskola Länk till annan webbplats.Länk till extern webbplats, Luleå tekniska universitet.

 


Sidan uppdaterades den 27 november 2024