Infrastruktur- och serviceförvaltningen

Infrastruktur- och serviceförvaltningen består av fem avdelningar; Miljö och bygg, Fastigheter, Infrastruktur, Service och support samt Verksamhetsstöd.

Infrastruktur- och serviceförvaltningen är en strategisk och operativ resurs för de mål och ambitioner som de tre nämnderna, Infrastruktur- och servicenämnden, Miljö- och byggnadsnämnden samt Överförmyndarnämnden har.

Direktör för infrastruktur- och serviceförvaltningen är Helén Wiklund Wårell, telefon 0920-45 56 08.

Öppettider och kontakt

Bangårdsgatan 12, Södra Hamn
Telefon: 0920-45 30 00 (kundcenter)

E-post:
lulea.kommun@lulea.se

E-post miljö och bygg:
miljobygg@lulea.se

Receptionen

Receptionen är bemannad vardagar 07.00 - 16:00
Receptionen har alltid stängt klämdagar mellan helgdagar

Bokade besök anmäls via en dator i entrén.

Organisation

Miljö och bygg

Avdelningen leds av Patrik Wallgren och består av fyra sektioner.

  • Bygglov ansvarar för tillsyn, tillstånd och prövning inom plan- och bygglagen samt strandskyddsdispens enligt miljöbalken
  • Miljö och hälsoskydd ansvarar för tillsyn, tillstånd och prövning inom bland annat miljöbalken
  • Livsmedel, alkohol och bostadsanpassning ansvarar för tillsyn och tillstånd inom livsmedelslagen och alkohollagen samt bostadsanpassningsbidrag
  • Verksamhetsstöd och utveckling ansvarar för administration, systemsupport/IT, verksamhetsutveckling och rådgivning inom VA, energi- och klimat samt fairtrade och luftövervakning.

Avdelningen har egen nämnd, miljö- och byggnadsnämnden som är lokal prövnings- och tillsynsmyndighet enligt miljöbalken, plan- och bygglagen, livsmedelslagen samt med vissa uppgifter enligt tobakslagen, lagen om skydd mot internationella hot mot människors hälsa, strålskyddslagen och lagen om handel med vissa receptfria läkemedel. Vidare skall miljö- och byggnadsnämnden aktivt medverka i samhällsplaneringen och bidra med kompetens och erfarenhetsåterföring samt svara för kontroll och rapportering som åligger kommunen med anledning av miljökvalitetsnormer för luft samt säkerställa och hantera kommunens medfinansiering av trygghetsboende.

Fastigheter

Avdelningen leds av Tf Helén Wiklund Wårell och består av tre sektioner.

Fastighetsavdelningen företräder kommunen som fastighetsägare och har som uppdrag att i samverkan med kommunens övriga verksamheter tillse att lokaler förvaltas och nyttjas på ett kostnadseffektivt och ansvarsfullt sätt genom hög kompetens i organisationen.

  • Fastighetsförvaltning tillhandahåller ändamålsenliga lokaler och bostäder för kommunens verksamheter.
  • Lokalförsörjning ansvarar för tillbyggnad och nyproduktion, uthyrning av egna lokaler samt inhyrning av externa objekt.
  • Verksamhetsnära service tillhandahåller lokalvård och vaktmästarservice till alla förvaltningar samt administration av lägenheter (egna och inhyrda) för den sekundära bostadsmarknaden.

Infrastruktur

Avdelningen leds av Marianne Kallin och består av fem sektioner.

Infrastruktur ska bidra till Luleås utveckling genom en effektiv och hållbar samhällsbyggnadsprocess så att våra resurser nyttjas på bästa sätt.

  • Gata ansvarar för drift och underhåll av kommunala gator, gång- och cykelvägar, broar, belysning och trafikanordningar samt parkeringsverksamhet.
  • Landskap och trafik ansvarar för planering och utveckling av parker, gator och gång- och cykelvägar, trafikfrågor som inte ansvaras av annan förvaltning, deltar i arbetet med översiktlig planering, riktlinjer, planer och program.
  • Park och natur ansvarar för skötsel av allmänna park- och naturmiljöer, stadsträdgården samt kommunens skogsbestånd.
  • Projektledning ansvarar för projektledning av bygg- och anläggningsprojekt samt tillhandahåller stöd för energi, el, inomhusmiljö, kostnadskalkyler i tidiga skeden.
  • Geodata ansvarar för geografisk information (GI) och förvaltning av geodata genom att använda standarder, styra geodatainsamling i syfte att tillhandahålla och utveckla geografiska informationssystem.

Service och support

Avdelningen leds av Susanne Sjölund och består av sju enheter.

Så enkelt som möjligt för så många som möjligt. Service och support förenklar vardagen för kommunens medborgare, kunder och kollegor. Vi skapar förutsättningar för kärnverksamheten att möta ökade krav på kundfokus, kompetensförsörjning och effektivitet.

Avdelningen tillhandahåller och utvecklar IT-infrastruktur, support och service inom Luleå kommunkoncern och i samverkan med andra kommuner. Vi bidrar så att andra kan lyckas i sina uppdrag.

  • IT-drift och IT-utveckling ansvarar för drift och förvaltning av kommunens gemensamma IT-miljö samt stöd och utveckling av IT-infrastruktur och verksamhetssystem.
  • Kundcenter ger information, regelstyrd handläggning och service till kunder i kommunala ärenden.
  • Överförmyndarenheten rekryterar och utövar tillsyn över förmyndare, gode män och förvaltare samt ansvarar för budget- och skuldrådgivning och konsumentvägledning.
  • Lönecenter arbetar med löneadministration, schemaläggning och HR-system.
  • Ekonomicenter arbetar med ekonomiadministration.
  • Internservice ger service i ärenden externt och internt (här ingår fordonsservice).

Verksamhetsstöd

Avdelningen leds av David Johansson.

Avdelningen ansvarar för att bidra till förvaltningens kvalitets- och utvecklingsarbete på en förvaltningsövergripande och strategisk nivå. Verksamhetsstöd samordnar och driver förvaltningens verksamhetsplanering och uppföljning.

  • Ekonomi, utveckling, uppföljning och analys samt HR, diarie/arkiv, IT-samordning och kommunikation.

Sidan uppdaterades den 7 oktober 2024