Bild på stadshuset, Luleå

Tjänstepersonerna på kommunstyrelseförvaltningen är bland annat lokaliserade i Stadshuset

Kommunstyrelseförvaltningen

Kommunstyrelseförvaltningen (tidigare Kommunstaben) består av tre sektorer: Ledning & stöd, Samhällsbyggnad & demokrati och Kommunägda bolag.

Kommunstyrelseförvaltningen är en strategisk och operativ resurs för de mål och ambitioner som kommunstyrelsen har och skapar förutsättningar för framtidens Luleå genom samarbete, omtanke och nytänkande.

Förvaltningen stödjer kommunstyrelsen och kommunfullmäktige i deras uppdrag att styra, följa och samordna hela den kommunala verksamheten.

Förvaltningen leder och stödjer också i gemensamma frågor för kommunkoncernen inom kommunstyrelsens ansvarsområde.

Organisationsschema

Organisationsschema kommunstyrelseförvaltningenFörstora bilden

Organisationsschema kommunstyrelseförvaltningen

Förvaltningschef

Det operativa arbetet i förvaltningen leds av biträdande kommundirektör Emma Breheim.

Formell förvaltningschef är Anna Lindh Wikblad som företräder kommunen i rollen som kommundirektör. Det strategiska arbetet sker via rollen som kommundirektör och är inriktat på kommunens utveckling för att styra mot kommunstyrelsens uppdrag och de kommunövergripande målen.

Sektor Ledning & stöd leds av Emma Breheim och består av följande kontor.

Ledning & stöd

Sektor Ledning & stöd leds av Emma Breheim och består av följande kontor.

Arbetar med utveckling, samordning och hushållning av kommunens ekonomiska resurser vilket bland annat omfattar lagstyrda delar såsom bokföring, ekonomisk statistik, årsredovisning, delårsrapport samt budget och plan. Kontoret ansvarar även för koncernens internbank.

Under 2024 kommer arbetet med att ta fram formaliserat stöd i form av policys, riktlinjer mm samt att utveckla avtalsuppföljningen och förebygga välfärdsbrottslighet att prioriteras.

En koncernövergripande resurs för IT-styrning, IT-säkerhet, samverkan och digitalisering. Kontorets uppdrag är att leda och samordna strategisk utveckling av den kommungemensamma informationsteknologin (IT) och digitalisering, samt samordning och stöd för Norrbottens e-nämnd.

Behov av utveckling under kommande år är att stärka kommunens förmåga inom IT-säkerhet och informationssäkerhet, att skapa en samverkansstruktur för strategisk styrning och ledning gällande IT och digitalisering, att hantera lagstiftning med krav på säkerhet i nätverk och informationssystem.

Har i uppdrag att skapa hållbara affärer utifrån verksamhetens behov och näringslivets möjligheter genom upphandling av varor, tjänster och entreprenader.

Under 2024 kommer kontoret att arbeta med att implementera kategoristyrning samt att förenkla för beställare att göra inköp och för leverantörer att förenkla affären. Att förebygga välfärdsbrottslighet i offentlig upphandling är ett särskilt viktigt fokusområde likaså att säkerställa försörjningskedjan till kommunens verksamheter.

Stödjer förvaltningar och bolag med digitalisering, innovation och verksamhetsutveckling.

Under 2024 kommer kontoret arbeta med en mängd utvecklingsprojekt på uppdrag av förvaltningar och bolag samt verka för ökad kompetens och förmåga inom innovation och förnyelse, teknikens möjligheter, startsäkring och effekthemtagning samt ökad samverkan.

Arbetar för att uppnå ett gott medarbetar- och ledarskap i hela Luleå kommun. Kontoret stödjer chefer att utföra sina uppdrag med god kvalité och förbättra arbetssituationen för samtliga medarbetare i organisationen. Under 2024 kommer kontoret att fortsätta arbetet med utvecklingsaktiviteter enligt Kompetensförsörjningsplanen 2022-2024 samt utveckla ett operativt och nära chefsstöd med inriktning ledarskap och arbetsmiljö.

Ansvarar för kommunikationsprocessen i hela kommunen, internt och externt.

Under 2024 kommer kontoret att prioritera arbete med platsvarumärket, arbetsgivarvarumärket, säkerställa kommunikation kopplat till samhällsomställningen och den demokratiska processen. Ett annat prioriterat område är den interna kommunikationen.

Uppdraget är att i samverkan med näringsliv, samhällsaktörer och internationella samarbetspartners verka för hållbar tillväxt och Luleå kommuns attraktionskraft med målet om ett växande och brett näringsliv och fler invånare i kommunen.

Under året planeras att förstärka kommunens förmåga att påverka beslutsfattare för att främja den gröna omställningen.

Ska inom sina sju ansvarsområden; krisberedskap, civilt försvar, försäkringsskydd, informationssäkerhet, dataskydd, säkerhetsskydd samt hot och våld i olika omfattning ge råd, samordna, utbilda, öva, analysera, planera, följa upp, kontrollera och granska kommunens verksamheter samt samverka med exempelvis tillsynsmyndigheter, andra kommuner och leverantörer.

Kontoret stödjer verksamheterna och säkerställer att kommunen lever upp till lag om kommuners och regioners åtgärder inför och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap, dataskyddsförordningen samt lag om informationssäkerhet för samhällsviktiga och digitala tjänster. Säkerhetsskyddschefen har ansvar för säkerställandet av Säkerhetsskyddslag.

Samhällsbyggnad & demokrati

Sektor Samhällsbyggnad & demokrati leds av Maria Nordgren och består av följande kontor.

Ansvarar för kommunens fasta egendom och exploateringsverksamhet. Kontoret svarar för markförvaltning av den obebyggda marken och säkerställandet av markreserv för framtida behov. Exploateringsprojekt för utveckling av nya bostads- och arbetsplatsområden ligger hos detta kontor med ansvar för ekonomi och genomförande.

Under 2024 finns behov av att utveckla rutiner och arbetssätt för att säkerställa en exploateringsekonomi i balans.

Ansvarar för detaljplaneprocessen. Genom handläggning av detaljplaneuppdrag möjliggör vi genomförande av kommunens vision och övergripande mål om samhällsutveckling.

Under 2024 finns behov av att utveckla process gällande dialog, effektiva arbetssätt samt mer tydlighet och robusthet i processer och beslut. Kontoret säkerställer att plan- och bygglagen följs.

Arbetar med komplexa samhällsutvecklingsfrågor och tar fram underlag för framsynta avvägningar med social, ekonomisk och ekologisk hållbarhet som utgångspunkt.

Under 2024 kommer arbete ske för att stärka dialog och luleåbornas deltagande i samhällsomställningen, för att omhänderta Luleås unika kultur- och naturvärden, minska klimatpåverkan samt för att skapa planeringsförutsättningar för samhällsomställningen genom fördjupning av översiktsplanen och övergripande trafik- och infrastrukturplanering.

Har den övergripande uppgiften att stötta kommunen i juridiska frågor, arkivverksamhet och i ärendehanteringsprocessen och är en viktig del i att säkerställa demokratiska processer. Här finns även kommunstyrelseförvaltningens registratur.

Utvecklingsområde som kontoret ser behov av år 2024 är att fortsätta utveckla stöd och rutiner samt utbilda för att kvalitetssäkra processer och beslut.

Kommunägda bolag

Sektor kommunägda bolag leds av Rickard Lundmark, VD för Luleå kommunföretag AB.

Sidan uppdaterades den 10 oktober 2024