LÅ Vibe Råneå presenterar: Mohelá, Jelassi och Naod

Finalomgången av kommunens nya gratisfestival LÅ Vibe sker i Råneå den 26 augusti och artisterna är: Mohelá, Jelassi och Naod.

Efter helgens spelningar på Gültzauudden laddar nu LÅ Vibe om för finalen i Råneå. Här blir det 3 x hiphop:

Mohelá Länk till annan webbplats. släppte sin debutsingel ”Lotta och Sanna” hösten 2021. Låten fick en sällan skådad flygande start på Tiktok och rusade sedan upp genom Spotifys Top 50. Precis innan jul låg låten på andra plats i Sverige och Mohelá tog sin plats bland de nya stjärnskotten inom svensk hiphop.

I början av 2022 fick låten en remix som gästades av artisterna ADAAM, Dani M och Dizzy – och även den låten gick rakt in på Spotifys Top 50 lista. Med en stil som bärs av humoristiska metaforer och hookiga melodier sticker han ut som en unik och spännande artist.

Jelassi Länk till annan webbplats. är det P3 Guldprisade unga hiphopfenomenet från Farsta som sedan tonåren hängt i studior och skrivit lyrik. Hon har uppträtt på Polar Music Prize-utdelningen och på skiva gästat Silvana Imam och Cherrie. Hon säger sig vara trött på negativism, glorifiering av våld och droger, vill i stället bidra med någonting annat.

Den kritikerrosade debut-EP:n, “Port 43”, tog Jelassi till nya höjder. Debuten gav henne dubbla Grammisnomineringar för Årets Nykomling samt Årets Musikvideo till låten “Keff Båt.” Hon samlade även på sig en nominering som Årets Textförfattare på Manifestgalan.

Under P3 Guld 2021 vann Jelassi pris för Framtidens Artist och öppnade samma år för Zara Larsson under hennes hyllade arenaturné.

Under 2022 släpptes singlarna ALLVARLIGT + D KLART DOM HATAR OSS ft. L1na.

Naod Länk till annan webbplats. har gjort sig känd för sitt internationella sound och smittsamma melodier och har redan gjort succé både på hemmaplan och utomlands vilket också lett till flera guld- och platinaskivor i Sverige samt samarbeten med artister som Cherrie, Mona Masrour och Aden x Asme.

Han tror starkt på att musiken är ett kraftfullt verktyg för att föra människor från olika bakgrunder och miljöer samman och vill stå i framkant av denna rörelse.

Efter den stora framgången med singeln 'Ikon' släppte Naod singeln 'Dum av dej' som samplar den klassiska hitlåten med samma namn av Daniel Adams-Ray. 'Dum av dej' debuterade på #10 på topplistan och har nu klättrat ännu högre upp på Spotify Top 50.

LÅ Vibe arrangeras av Luleå kommun och är en helt drogfri festival.

Kontakt: Örjan Esensjö, projektledare LÅ Vibe, Luleå kommun, 070-529 49 54

Sidan uppdaterades den 15 augusti 2023