Bok & bild presenterar: Anna Clarén, Jens Bäckström och Linn Wallo, Marie Lundström och Anna Sellén

När ett efterlängtat barn visar sig ha en svår funktionsvariation ställs många frågor på sin spets. Anna Clarén samt föräldraparet Jens Bäckström och Linn Wallo har samlat sina tankar i text och bild. Dessutom möter vi författaren Marie Lundström, aktuell med romanen ”Alla måste söderut” samt musikern Anna Sellén som valde bort ekorrhjulet.

Nu presenterar Bok & Bild ytterligare tre akter inför höstens konst- och litteraturfestival den 20-21 oktober.

Att leva med funktionsnedsatta barn

Anna Clarén, Jens Bäckström och Linn Wallo möts i ett samtal om hur i livet i ett slag förändras då barnet man längtat efter föds med en svår funktionsvariation.

I boken ”Är han alltid lika glad” dokumenterar Ivars föräldrar Jens och Linn åren efter att sonen fått diagnosen Angelmans syndrom. I personliga texter och svartvita bilder genom platser, människor och händelser får läsaren inblick i en del av den bearbetningsprocess som ligger till grund för boken. Luleåborna Jens Bäckström är fotograf och Linn Wallo är beteendevetare, tillsammans har de sönerna Ivar och Agne.

Anna Clarén berättar i boken ”När allt förändrades” om hur en lycklig familj med två barn långsamt börjar falla samman då tredje barnet föds med en diagnos som påverkar hela familjen. Genom dokumentära foton och nedtecknade dialoger i manusform ger hon fragment av situationer och ögonblick som beskriver en tid där allt ska förstås och läras om. Kameran blev under fyra år Annas verktyg för dokumentation, men också en slags terapi och tröst som ledde ut ur ett kaos av motstridiga känslor. Anna Clarén är fotograf, boende och verksam i Bålsta.

Presentationerna följs av ett samtal tillsammans med Anja Örn från Galleri Syster.

Samtal med författaren Marie Lundström – Alla måste söderut

Kontext litterär scen i Luleå presenterar författaren och journalisten Marie Lundström i ett samtal som leds av radiojournalisten Joseph Knevel om boken ”Alla måste söderut”.

Marie Lundström romandebuterade med den kritikerrosade ”Sanningens kalas” 2020 och under våren 2023 kom hennes andra roman ”Alla måste söderut”, om Eva som plötsligt förlorar sin älskade pappa. För henne, som lämnat Norrbotten som 19-åring, väcks nu en känsla som länge slumrat. Kanske är det hemlängtan? Marie Lundström skriver med hjärta, humor och allvar om sorg, relationer och om att våga.

Anna Sellén om att hoppa av ekorrhjulet

Sångerskan Anna Sellén valde att hoppa av från det ekorrhjul som varken kropp eller själ mådde bra av genom att lämna sitt deltidsjobb som musiklärare. Istället satsar hon helhjärtat på musiken och sjunger om sin resa där hon har utforskat olika dimensioner av förändring. Anna har en stark drivkraft i att bidra till en positiv förändring, både för sig själv och andra.

Sara Diamant, projektledare Bok & Bild Luleå kommun, 070-618 40 64
Mimmi Granberg, projektledare Bok & Bild Luleå kommun 073-043 23 96