Jens Lapidus om kontakterna med unga kriminella

Nu släpps ytterligare två akter till Bok & Bild 20-21 oktober – författaren Jens Lapidus och Polarforskningssekretariatet

Jens Lapidus är advokaten som blev författare och fick sitt stora genombrott 2006 med Snabba cash. Sedan debuten har han släppt ett flertal bästsäljande böcker bland annat Vip-rummet, Top Dogg och Mr Ett. Samtliga böcker i Snabba Cash-trilogin har filmatiserats med Joel Kinnaman i huvudrollen och toppat biolistorna. Även romanerna i Top Dogg-sviten har dramatiserats som TV-serie för C More och TV4.

Insikter om gängvåld

Under sin föreläsning berättar Jens Lapidus om likheterna mellan sitt författarskap och advokatyrket och hur det kom sig att han som framgångsrik advokat började skriva. Hans yrkesrelation med unga kriminella har gett honom insikt i vad som krävs för att bekämpa gängvåld. Med spännande och roliga anekdoter, bland annat om det absolut läskigaste telefonsamtalet han någonsin fått, ger Jens publiken en tankeställare och insyn i en annan värld som kanske finns närmare än vi vill tro. I höst är Jens Lapidus aktuell med nya boken Död man walking.

Polarforskare föreläser

I samarbete med studieförbundet Folkuniversitet hålls under Bok & Bild föreläsning om dåtidens upptäcktsresande till moderna expeditioner i forskningens tjänst. Polarforskningssekretariatet har sedan 1988/89 gett konstnärer möjlighet att delta i expeditioner till polarområdena. Under resorna har både likheter och skillnader mellan konstnärliga och vetenskapliga praktiker blottlagts. Man har också delat erfarenheter om hur och på vilka sätt man har närmat sig polartrakterna, vilka reflektioner som då har väckts, vad man har valt att undersöka och tolka, samt med vilka resultat.

Polarforskningssekretariatet har sedan 2019 sitt säte i Luleå. Uppdraget är att planera och organisera polarexpeditioner till både Arktis och Antarktis. Sverige har sedan förra sekelskiftet varit en del av historiska upptäcktsresor under dramatiska umbäranden till dagens moderna polarexpeditioner med avancerad polarinfrastruktur, båda med syftet att finna ny kunskap.

Sara Diamant, projektledare Bok & Bild Luleå kommun, 070-618 40 64
Mimmi Granberg, projektledare Bok & Bild Luleå kommun 073-043 23 96