Banned Books Week till Luleå för första gången

Världen över hotas yttrandefriheten och böcker förbjuds. Som en motaktion har Banned Books Week kommit till Sverige – och Luleå. Den 5 oktober bjuder Luleå kommun på samtal om yttrandefrihet samt en konsert med West Middle East bestående av Love Antell, Ola Husamou och Arya Aramnejad.

Som en del i Luleå kommun fristadsprogram arrangeras för första gången Banned Books Week i Luleå.

– Arrangemanget har funnits i USA sedan 80-talet och här i Sverige koordineras det av Svenska PEN och Dawit Isaak-biblioteket, säger Sara Pietikäinen och David Jordansson, Fristadskoordinatorer Luleå kommun.

Pussy Riot, Kinapodden och kulturaktivist i samtal

Den 5 oktober klockan 19.00 är yttrandefriheten i fokus på Kulturens hus. Samtalet kretsar kring yttrandefrihet och censur i världen och gör nedstamp i Ryssland, Kina och Syrien. Men det handlar också om hur yttrandefriheten påverkas i Sverige.

Deltar gör Lusine Djanyan, armenisk-rysk konstnär och medlem i Pussy Riot, Hanna Sahlberg, journalist som driver Kinapodden, samt Ola Husamou, syrisk skådespelerska, barnboksförfattare, dramatiker, poet, översättare, kulturaktivist, musiker.

Nyskriven musik för Banned Books Week Sverige

Konserten står West Middle East för: Ett musik- och konstprojekt av Arya Aramnejad, Ola Husamou och Love Antell som tillsammans skapar musik med texter på farsi, arabiska, svenska och engelska.

– För Banned Books Week Sverige framför de nyskrivna verk med musiker från Norrbottens Kammarorkester och gästartist Mirja Palo från Jokkmokk på kantele, säger David Jordansson.

Förbjudna barnböcker

Banned Books Week Sverige sker på flera ställen i landet under en vecka. För Luleås del blir det, förutom temakvällen på Kulturens hus, mindre utställningar på flera av biblioteken samt sagoläsning av förbjudna barnböcker.

Här finns mer info om Luleås bidrag till Banned Books Week Sverige. Länk till annan webbplats.

David Jordansson 070-404 81 13, fristadskoordinator Luleå kommun
Sara Pietikäinen 072-571 35 82, fristadskoordinator Luleå kommun