Stort artistintresse för Luleå Live

Luleå Live 2023 närmar sig och nu är spelställena klara. Totalt är det tolv scener under två dagar som ska fyllas med musik. I oktober släpps artisterna, men klart är att över 100 intresseanmälningar kommit in från lokala och regionala musiker.

Den 27-28 oktober är det dags för tredje omgången Luleå Live, festivalen där musiken lockar ut Luleborna på stadens restauranger, caféer och hotell.

– Vi har fått in så otroligt många intresseanmälningar i år från lokala och regionala artister, över 100 stycken har räckt upp handen. Nu pågår urvalsprocessen för fullt, säger Robin Lindquist, projektledare Luleå Live, Luleå kommun.

Årets spelställen

Kravet på Luleå Lives spelställen är att de har gratis inträde och flera obokningsbara bord för spontana besökare. I år riggas scenerna upp på: Savoy, Moods Restaurang & Bar, Kulturcentrum Ebeneser, Pub’n more, Restaurang Q (Quality hotel), Bistron, Stadshotellet, Holy Cow, Clarion Sense, Hemmagastronomi, Craft n’Draft (Kulturens hus) samt Live restaurangen (Luleå Energi Arena).

– Vi försöker maxa publikkapaciteten tillsammans med våra spelställen genom möblering och scenplacering för att så många som möjligt ska komma in, säger Robin Lindquist.

Gratis marknadsföring

– Men det går fortfarande utmärkt att vara en del av festivalen ändå, även om man inte är en av de tolv scenerna. Restauranger, caféer och hotell kan boka egna artister och få hänga med i vår marknadsföring, säger Robin Lindquist.

Luleå Live kom till 2021 för att kickstarta kultur-och näringsliv efter coronapandemin, men konceptet blev så populärt att kommunen nu är inne på tredje året av festivalen.

Kontakt: Robin Lindquist, projektledare Luleå Live, Luleå kommun, 070-546 31 50

Sidan uppdaterades den 27 september 2023