Åtgärds- och tidplan för Råneå badhus klar

Tidigare under veckan stängdes badhuset i Råneå på grund av provsvar som visat på legionella. Nu har experter gjort felsökning och en åtgärds- och tidplan har tagits fram av Luleå kommun:

– Vi arbetar för en återöppning den 4 december, säger Mattias Kenttä, sektionschef på stadsbyggnadsförvaltningen.

Efter återöppnandet av Råneå badhus tidigare i maj fick badhuset återigen stänga i veckan. Anledningen var att provsvar visat på bakterien legionella. Mattias Kenttä, sektionschef på stadsbyggnadsförvaltningen, informerade i samband med stängningen att experter skulle utreda och göra ytterligare tester. Nu är det gjort och resultatet är glädjande:

– Värdena i Råneå badhus blev godkända direkt efter hetvattenspolning. Vi gjorde också en felsökning på hela systemet och då hittades ett dolt fel i en duschpanel, vilket kan vara svaret på problematiken, säger Kenttä.

Åtgärder och tidplan

Huvudspåret är därför att byta alla duschpaneler:

– Det stämmer och det gäller samtliga tio duschpaneler. Sedan görs nya tester, och vi arbetar för en återöppning den 4 december, säger Kenttä.

Köpta badkort

Badkort på Råneå badhus kan fortsatt användas på kommunens övriga badhus under tiden Råneå badhus är stängt. Luleå kommuns simskola återupptas när Råneå badhus öppnar igen. Information kommer skickas ut via bokningssystemet till alla som går simskola just nu.

Mattias Kenttä, sektionschef fastigheter, Luleå kommun.

Sidan uppdaterades den 10 november 2023