Nu kan Luleåborna nominera en företagare

Nu kan Luleåborna vara med och påverka vilken företagare som ska få Luleå kommuns företagarstipendium. Varje år delar Luleå kommun ut 15 000 kronor till en företagare i kommunen. Syftet är att uppmärksamma företagare som är goda förebilder för andra företagare och för hela samhället.

Från och med i år kan allmänheten nominera en företagare som man anser bör få stipendiet. Josefine Whilzon, chef för näringsliv och omvärld på Luleå kommun, hoppas att Luleåborna tar chansen och nominerar en företagare som man vill uppmärksamma:

– Vi vill ta hjälp av Luleåborna för att hitta fler guldkorn bland våra företagare. Nu kan fler bidra med sina förslag på vem som ska få Luleå kommuns fina företagarstipendium. Med stipendiet vill vi synliggöra företagare som är goda förebilder, säger Josefine Whilzon.

Kriterierna som gäller för nominering

Företagaren ska äga företaget eller vara delägare i företaget och ha företaget som sin huvudsakliga sysselsättning. Det är viktigt eftersom det är företagarens insats som är i fokus. Företaget ska också vara lokaliserat i Luleå eller ha sitt huvudkontor i Luleå.

Så väljs stipendiaten

Efter att nomineringarna kommit in väljer Luleå kommuns kontor för näringsliv och omvärld ut två till fyra företagare som uppfyller kriterierna. Vid urvalet av stipendiater är det framför allt två saker som bedöms - om företagaren bidrar till ett gott företagsklimat och/eller en bred och växande arbetsmarknad.

Kommunstyrelsen beslutar om vem av dessa som tilldelas företagarstipendiet. Priset delas ut i samband med Luleå Business Award.

Sista dagen att nominera är den 3 februari.

Josefine Whilzon, chef näringsliv och omvärld, Luleå kommun, 072-524 83 50.

Läs mer och nominera här

Sidan uppdaterades den 12 januari 2024