Boskataskolan
Boskataskolan är en F-6-skola på Björkskatan med hög andel behöriga lärare. Vår vision är att skolans klimat ska präglas av glädje och gemenskap. Vi bygger tillitsfulla relationer och ger eleverna förutsättningar för en lyckad skolgång där de vill och kan utvecklas - vi främjar en kultur där det är coolt att vara snäll och att plugga!
Om vår skola
Hög behörighet, god samarbetskultur samt tidiga insatser genererar hög måluppfyllelse. Hos oss ska alla elever känna sig trygga, trivas och uppleva att de lyckas i sitt lärande!
Varje årskurs har hemklassrum. Undervisning i musik, slöjd, och idrott sker i särskilda salar. Hemkunskap och moderna språk får årskurs 6 på den närliggande högstadieskolan. Undervisning bedrivs även i vår Studio där skolans flexteam, specialpedagog och resurspedagog, arbetar med att främja tillgänglig och likvärdig utbildning för elever genom individuella flexibla lösningar.
På lågstadiet har varje årskurs lärare och fritidspedagoger som arbetar tillsammans med eleverna. På skolan arbetar även två specialpedagoger och en lärare inom lågstadiesatsningen- skriva, läsa, räkna. Arbetslagen i årskurserna på mellanstadiet undervisar utifrån sin ämnesbehörighet samt är mentorer för eleverna. Till varje årskurs finns extra lärarresurs för att möjliggöra stödinsatser inom ordinarie undervisning.
Lågstadiet och mellanstadiet har raster på olika tider. Eleverna är utomhus tillsammans med rastvärdar dvs skolans pedagoger är ute med eleverna för att skapa trygghet och vägleda eleverna till aktiviteter samt stötta i kamratrelationer. Varje dag har vi pedagogledda rastaktiviteter.
Elevhälsoarbetet genomsyras av relationens betydelse för lärande och hälsa, genom relationsskapande förhållningssätt och bemötande blir eleven delaktig och får ökad tilltro i sitt lärande. Det relationella perspektivet innebär också att all personal bryr sig om alla elever samt verkar för goda relationer med både elever och vårdnadshavare. Att kartlägga, identifiera, analysera framgångssituationer och behov är en viktig del för att ge elever rätt stöd i sitt lärande. Elevhälsan har ett nära samarbete med skolans trygghetsteam.
Alla grundskolor har ett systematiskt kvalitetsarbete och följer upp olika resultat, som elevers svar i olika enkäter, närvarostatistik, betyg med mera. Resultaten analyseras och vi tar beslut om vad skolan ska göra för att bli bättre. Det varierar mellan olika skolor.
Inflytande för eleven
Elever har rätt till inflytande över sin utbildning och sin arbetsmiljö. Det bygger upp elevernas förmåga att ta eget ansvar och ökar lusten att lära. Genom elevinflytande lär sig eleverna på ett konkret sätt hur demokratiskt beslutsfattande fungerar. Elevinflytande stärker även relationen mellan lärare och elever och leder till en större acceptans för de beslut som fattas. Det kan bidra till kunskaper som är nyttiga att ha med sig i livet: att ta ansvar, kommunicera, leda och lyssna på andra.
Det är viktigt att både elever och lärare vet vilka frågor som eleverna kan ha inflytande över. Att ha inflytande över utbildningen är inte detsamma som att bestämma. Det är läraren som har ansvaret för att undervisningen behandlar allt som står i kursplanen.
Elevinflytande över undervisningen kan bland annat handla om:
- vilket läromedel som ska användas,
- i vilken takt och ordning olika uppgifter ska göras,
- vilka arbetsformer man ska använda, och
- på vilket sätt en uppgift ska redovisas.
Föräldrasamverkan
Skolans och vårdnadshavarnas gemensamma ansvar för elevernas skolgång ska skapa de bästa möjliga förutsättningarna för barns och ungdomars utveckling och lärande. Skolan ska samarbeta med elevernas vårdnadshavare så att man tillsammans kan utveckla skolans innehåll och verksamhet.
Vårdnadshavare ska erbjudas möjlighet till inflytande över utbildningen. Vid varje skola ska det finnas ett eller flera forum för samråd med eleverna och deras vårdnadshavare där sådana frågor behandlas som är viktiga för skolans verksamhet och som kan ha betydelse för eleverna och vårdnadshavarna.
Skolan ska arbeta systematiskt för att ge alla elever lika rättigheter och möjligheter. Skolan ska också arbeta förebyggande mot trakasserier och kränkande behandling.
Om du som vårdnadshavare känner dig orolig för ditt barns trygghet så ska du omgående vända dig till ditt barns lärare.
Skolans elever ska ha tillgång till elevhälsa med medicinska, psykologiska, psykosociala och specialpedagogiska insatser. För de medicinska insatserna ska det finnas tillgång till skolläkare och skolsköterska. Eleverna ska också ha tillgång till psykolog och kurator samt personal med specialpedagogisk kompetens. Elevhälsan arbetar främst hälsofrämjande och förebyggande och stödjer elevernas utveckling mot utbildningens mål. Det innebär att elevhälsan ska bidra till att skapa miljöer som främjar elevernas lärande, utveckling och hälsa.
Även om elevhälsan framförallt ska vara förebyggande och hälsofrämjande ska eleverna också kunna få hjälp med enkla sjukvårdsinsatser. Under sin skoltid ska de dessutom erbjudas ett visst antal hälsobesök. I de obligatoriska skolformerna ska de också erbjudas syn- och hörselundersökning och andra begränsade hälsokontroller.
Samarbete med elevers vårdnadshavare är en viktig del i elevhälsans arbete. Vårdnadshavare har ofta en god kunskap om sitt barn och kan bidra med viktiga pusselbitar.
Mer om:
Fritidshemmets uppgift är att komplettera utbildningen i skolan och erbjuda ditt barn en meningsfull fritid och rekreation. Tillsammans bidrar skola och fritidshem till elevernas allsidiga utveckling och lärande.
Kontakt
Boskataskolan
Snövägen 2
976 34 Luleå
Fritids
Solrosorna: 0920-45 33 40
Klubben: 0920-45 45 31
Rektor
Nina Norberg
Du kommer i kontakt med rektor Nina Norberg via Luleå kommun kundcenter.
Luleå kommuns kundcenter
Öppettider telefon: Måndag–fredag: 08.00–17.00
lulea.kommun@lulea.se0920-45 30 00
Relaterad information
Sidan uppdaterades den 17 december 2024